Saab tappar allt som dekal-trimmad Opel

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-06-04

Någon måste förklara för GM-cheferna att Saab måste tillverkas i Sverige för att överleva

Enligt den senaste bulletinen från General Motors ska Trollhättan tillverka nischbilar från och med 2010. Nischbilar kan var cabbar, stadsjeepar, kupéer eller andra specialbyggen i små serier. Och de kan ha märken som Opel, Cadillac, Vauxhall, eller Saab.

I dag tillverkas ju Saab 9-3 cabriolet av Steyr i Österrike och Opel Tigra och Astra cab av andra karossbyggare. Men med överkapacitet i de egna fabrikerna vill GM ta hem tillverkningen. Det sa GM-Europa-chefen Carl-Peter Forster vid en informell pressträff i Göteborg härom veckan.

Att nästa generation 9-5 flyttar till Rüsselsheim slank ur honom av bara farten, fast det skulle förbli en hemlighet för bilbyggarna i Trollhättan en tid till.

"Nej, nej, vi ska inte lägga ner Vauxhall", försäkrade GM-ledningen för trettio år sedan. "Men samarbetet med Opel måste blir bättre, för att kunna utveckla nya modeller och för att kunna hålla nere kostnaderna."

Men Saab är inte Vauxhall. Saab har en helt annan potential än vad Vauxhall hade. Vauxhall var en masstillverkad bil i mängden, men sämre än konkurrenterna. Saab är vid sidan av Cadillac den enda "finbilstillverkaren" inom General Motors och den enda som säljs i hela världen.

Och medan Cadillac solkas av ett efterhängset hallicktycke, av tvivelaktigt kvalitetrykte och av en osund amerikansk frossarmentalitet är Saab skonat från skandaler.

Att Saab har en framtid är alla överens om. Frågan är bara hur Saab ska utvecklas för att den framtiden ska bli så lycklig som möjligt.

Hos General Motors i Detroit är man van att klistra olika märkesetiketter på i princip identiska bilar. Det har fungerat som affärskoncept i USA i ett halvsekel och det har fungerat i England i snart 30 år. Men frågan är om idén kan överföras på Saab.

Vauxhall var på sin tid en tillverkare med en stark hemmamarknad, men bilarna såldes i hela Europa och i Samväldesländerna. Numera säljs de Opeltillverkade Vauxhall-bilarna bara i England, där gamla köpare håller fast vid märket av nostalgiska skäl.

Saab däremot lever på sin export, bilarna säljs till övervägande delen runt om i världen till köpare som vill ha det där speciellt svenska eller skandinaviska. Och som uppskattar Saab för köregenskaper och krocksäkerhet.

När de köparna inser att bilen är en dekaltrimmad Opel tappar de köplusten, det borde till och med en GM-chef förstå. Om alla Saab-modeller (utom cabben) ska tillverkas utanför Sverige förlorar märket sin trovärdighet, och risken är att speciella egenskaper som världsledande krocksäkerhet och fina köregenskaper går förlorade.

Dagens Saab 9-5 baseras på den gamla Opel Vectra-plattformen. Modellen skulle enligt planerna ha fått en ersättare nästa år men får i stället en andra fejslift i höst och lever vidare till 2008. Enligt planerna som gäller för dagen alltså.

Först skulle nya 9-5 baseras på en plattform som utvecklades i Pixbo, Saabs utvecklingscenter i Göteborg. Den så kallade Premium-plattformen konstruerades tillsammans med Alfa Romeo, men blev inte tillräckligt bra. Den var krocksäker som få, men klarade inte av en V8, trots att den är mycket bred, och den var dyr.

Då dök GM-chefen Bob Lutz in på scenen och bestämde att nästa 9-5 skulle utvecklas i Australien och bli bakhjulsdriven.

GM-märket Holden fick utvecklingsansvaret och arbetet fortskred nästan två år tills det avbröts i vintras, lika plötsligt som det börjat.

Det visade sig att Holden och Pontiac (som också skulle baseras på den nya så kallade Zeta-plattan) enbart skulle vara bakhjulsdrivna. Saab skulle även säljas med fyrhjulsdrift men det blev för dyrt att utveckla ett sånt system bara för Saab.

Och nu ska nästa 9-5 baseras på nästa generation Epsilon-platta, samma som ska bära upp nästa Opel Vectra och nästa 9-3. Och tillverkningen flyttas till Tyskland för att hålla kostnaderna nere...

Den som kan visa GM-cheferna att den globala Saabmarknaden tappar förtroendet för Saab om bilen inte tillverkas i Sverige, han har förmodligen både räddat märket och jobben i Trollhättan.

SIGNALER

Robert Collin vet när det slår om.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln