Maybach Exelero

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-07-16

"Svarta änkan från Fulda"

Den är nära sex meter lång, två meter bred, väger 2,6 ton, har 12-cylindrig motor på 700 hästkrafter och plats för två personer. Pris: minst 10 miljoner kronor. Finns i ett exemplar och betraktas som ett konstverk på hjul.

Men "svarta änkan från Fulda" är inte bara skådebröd, den har satt ett hastighetsrekord på 351,45 km/tim.

Den som tittar noga ser att det rör sig om en coupéversion av Mercedesägda superlyxmärket Maybach. Konstverket är byggt för hand och beställare var tyska däckfabrikanten Fulda.

Bilen kallas Exelero, och bakom finns en historia: redan 1939 använde Fulda en Maybach SW 38 för högfartstest av sina däck. Det var en extremt strömlinjeformad tvåsitsare, som med sexcylindrig motor på 140 hästkrafter gjorde 200 km/tim.

Inför lanseringen av nya högfartsdäcket Fulda Exelero, som klarar 350 km/tim, kom idén om en remake av Maybachkupén upp.

För formgivningen svarar designstudenter vid högskolan i tyska Pforzheim och karossen har byggts i kolfiber av italienska prototypspecialisten Stola. Under skalet finns hela tekniken från Maybach 57.

Vad projektet kostat? Ingen vill uttala sig, men klart är att det handlar om en bra bit över miljonen - euro. Och som illustration till Fuldas reklamslogan "Svart. Bred. Stark" passar Exelero onekligen perfekt.

Skrivbordsbild:

Fakta/Maybach Exelero

Björn Bergman (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln