Vann nya Teslan – i udda kampanj

Uppdaterad 2015-08-14 | Publicerad 2015-08-13

Tävlingen är avslutad.

Norske Bjørn Nyland kammade hem förstapriset i Teslas nya försäljningsexperiment.

Han var snabbaste att värva ihop tio nya bilköpare, nu väntar hans belöning: En sprillans ny Model X.

Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook

För några veckor sedan lanserade Tesla ett annorlunda försäljningsexperiment. 

Teslachefen Elon Musk kom på försäljningsstrategin för att komma runt utgifterna som tillkommer när man säljer Teslas bilar i affärer. Hans idén var simpel: Snabbast att värva ihop tio nya bilköpare skulle belönas med en ny Tesla Model X. Vinnaren blev norrmannen Bjørn Nyland, rapporterar Autoevolution.

Special Edition Model X

Försäljningsexperimentet hade olika steg där man hade chansen att få olika belöningar ju fler nya kunder man lyckas värva. Lyckades man att vara snabbast med att samla ihop tio nya bilköpare utlovades man en "Special Edition Model X SUV". Totalt lovade Tesla att dela ut en bil i Asien, en i Nordamerika och en i Europa.

Många följare på Youtube

Bjørn Nyland har en stor passion för Teslas bilar, det förstår man inte minst när man besöker hans Youtube-kanal. Där har han sedan flera år tillbaka publicerat massor av videor som handlar om elbilarna. Nu så avslutar han tävlingen, två veckor efter det att den startats. Han blev alltså först i regionen Europa att få tio nya personer att köpa en Tesla.

Hur lyckades han då att övertyga tio personer på bara två veckor? Hemligheten ligger nog i att Bjørn har byggt upp ett stort antal anhängare under åren på sin Youtube-kanal. Dagen då tävlingen drog igång så gjorde Bjørn en informationsfilm där han berättade om Tesla för att locka ny elbilsintresserade till att köpa ett eget exemplar.

Följ ämnen i artikeln