Teslas nya strategi – locka med gratisbilar

Publicerad 2015-07-31

Tipsa dina vänner – få en gratis bil.

Där har ni Teslas nya spännande försäljningsexperiment.

Den snabbaste att värva ihop tio nya bilköpare får en sprillans ny Model X SUV.

Teslachefen Elon Musk har kommit på en ny försäljningsstrategi för att komma runt utgifterna som tillkommer när bilarna säljs i butik. Elbilstillverkaren har därför startat en ny strategi som går ut på att befintliga Model S-ägare ska värva potentiella Model S-köpare. Tidigare i veckan har Elon Musk skickat ut mail till alla Tesla Model S-ägare och berättat om hur man genom att flitigt värva nya kunder, med lite tur, kan vinna en helt ny bil, detta skriver Car and driver.

Vill klara sig utan fler butiker

Orsaken till varför Tesla väljer att testa den här strategin, med så kallad mun-till-mun marknadsföring, är på grund av att det kostar tillverkaren runt 2000 dollar att sälja en Tesla via deras befintliga bilaffärer. Elbilstillverkaren vill därför testa om de kan öka försäljningen med den nya värvningsstrategin – utan att behöva öppna upp fler butiker.

Rabatt på 8600 kronor

Upplägget fungerar genom olika steg där man har chansen att få olika belöningar ju fler nya kunder man lyckas värva. Redan befintliga ägare av en Tesla Model S tilldelas en länk som man ska vidarebeordra till nya tänkbara kunder. Om någon av dessa väljer att köpa en bil tillkommer det en rabatt på 1000 dollar, motsvarande 8600 kronor. Personen som värvat den nya kunden får parallellt samma summa. De pengarna kommer ägaren att kunna utnyttja till nya biltillbehör, köp av nya Teslabilar eller service.

Gratis Model X SUV

Men lyckas man bättre erbjuds värvaren en inbjudan till premiärvisningen av batterifabriken Gigafactory, som just nu byggs i Nevada. Då måste värvaren dra ihop minst fem nya Tesla-beställningar. Men det slutar inte där. Vill man nå förstapriset, som är en "Special Edition Model X SUV", då ska man vara snabbast med att samla ihop hela tio nya bilköpare. Det kommer att ges ut en gratis Tesla Model X SUV till personen som är snabbast i flera regioner. En person i Asien, en i Nordamerika och en i Europa. Teslachefen betonar dock att det rör sig om ett experiment som enbart kommer att testas. Man har till sista oktober på sig att värva nya kunder.

Kika in på Aftonbladet Bils Facebook-sida för fler bilnyheter. Obs extern länk.

Följ ämnen i artikeln