Audi-boss kritiserar president Obama

Uppdaterad 2018-06-28 | Publicerad 2009-12-15

”Elbilarna är för dyra – välj diesel i stället”

På klimatmötet i Köpenhamn pratas det om att elbilen är världens räddning.

Men Audis högste chef i USA är kritisk.

– Diesel är bättre för att sänka utsläppen nu, säger Johan de Nysschen till Detroit News.

Är elbilarna världens räddning undan CO2-utsläppen? Många säger så, inte minst i klimatkonferenstider.

Men det finns också de som tycker att andra lösningar är bättre, som Audis högste chef i USA, Johan de Nysschen. I sitt tal till National Press Club i går sa han att elbilarna ännu är för dyra, och att diesel i stället är ett bättre alternativ för att snabbt sänka utsläppen av koldioxid.

– Dagens politiker har blivit kära i elbilar, men en tillräckligt bred spridning av elbilen är fortfarande 20 år bort.

Den amerikanska regeringen har ställt garantier för 2,4 miljarder dollar för de som vill utveckla elbilar. President Barack Obama vill ha 1 miljon laddhybridbilar på USA:s gator 2015, och minst 10 000 elbilar samma år.

Ska inte betala kunderna

De Nysschen menar att elbilarna är alldeles för dyra att utveckla och bygga, vilket gör att för få kommer ut till konsumenterna. Som exempel tog de Nysschen General Motors snart färdiga elbil Volt.

– Volt är runt 50 procent dyrare än motsvarande bensindrivna bil kan aldrig kompensera den minskande kostnaden i bränsleförbrukning, säger de Nysschen, och fortsätter med att kritisera de kraftiga subventionerna för elbilar:

– Att betala kunder för att köra era bilar är inte hållbart.

I stället för el hoppas de Nysschen att USA börjar använda diesel i högre utsträckning än i dag.

– Om en tredjedel av de amerikanska bilarna kördes på diesel skulle USA spara 1,5 miljoner fat olja varje dag.

Det är lika mycket som USA importerar från Saudiarabien i dag.

Men det finns också de som säger emot Audi-chefen. En är GM:s vice styrelseordförande, Bob Lutz:

– Flera år från nu kommer vi att se tillbaka på den här tiden som en av stor utveckling. Det kommer att vara lika stort som när vi gick från hästar till hästkrafter.

ANNONS

Hitta en bra laddstation för din elbil:

TEKNIKPROFFSET

Garo GLB 32A 22kW (inkl. Typ 2 kabel)

6 999 kr

TIBBER STORE

Zaptec Go 32A 3-fas 22kW

6 290 kr

LADDBOXBOLAGET

Wallbox Pulsar Max 22kW 5m (PLP2-0-2-4-9-002)

6 990 kr

TIBBER STORE

Charge Amps Aura Typ 2 32A 3-fas 22kW

11 690 kr

COMPUTERSALG

Blaupunkt Portabel Laddbox 3-fas P3PM2T2 11kW 8-16A 450V

4 000 kr

EVIFY

Tesla Wall Connector Laddbox

5 995 kr

TIBBER STORE

Easee Charge Lite

4 795 kr

ELBUTIK

Q-Light Qudo Typ 2 32A 3-fas 22kW

5 499 kr

PROSHOP

Wallbox Copper SB

5 397 kr

MOTOACTION.SE

Malmbergs Laddbox Typ 2 3-fas 16A 11kW 6m Kabel

20 899 kr

COMPUTERSALG

Wallbox Pulsar Plus Type 2

7 345 kr

LADDBOXBOLAGET

Garo Entity Compact Laddbox 8m

7 990 kr

LADDBOXBOLAGET

Zaptec Zapcharger Pro Typ 2 32A 22kW

10 790 kr

EVIFY

Charge Amps Halo 16A 11kW (inkl. Typ 2 kabel)

3 709 kr

TEKNIKPROFFSET

Deltaco E-Charge Wallbox 1-phase 6-16A Mode 3, Type 2

3 499 kr

TIBBER STORE

Charge Amps Dawn 4G 32A 3-fas 22kW

6 990 kr

TIBBER STORE

Zaptec Go 22kW (inkl. installation)

4 895 kr

COMPUTERSALG

InnoHome CHARLIE-1 EV Type 2 32A 7,4kW

6 289 kr

COMPUTERSALG

Belkin BoostCharge Convertible Qi2 Wireless Pad to Stand

866 kr

LADDBOXBOLAGET

DEFA Power Laddbox

6 890 kr

MOTARDINN

GreenCell EV16 Laddbox med Typ2-Schuko 16A 3,6kW 5,5m

3 131,49 kr

BILIA

DEFA eMove Mode 2

2 899 kr

SMART LED SOLUTIONS

Garo Wallbox 32A 22kW (inkl. Typ 2 kabel)

5 999 kr

LADDSTOPPET

DEFA Power charging station 22kW TYPE2

8 590 kr

WEBHALLEN

Google Pixel let Dock

1 599 kr

LADDBOXBOLAGET

Garo Entity Pro 22 kW

10 790 kr

ELBILSVARUHUSET.SE

CTEK Njord GO 16A 3-fas 11kW (inkl. Typ 2 kabel 5m)

5 970 kr

LADDBOXBOLAGET

Wallbox Pulsar Max 22kW 7m (PLP2-M-2-4-9-002)

7 490 kr

TIBBER STORE

go-e Charger Gemini Flex 11kW

6 195 kr

I samarbete med

Prisjakt.nu

Följ ämnen i artikeln