Knattarna under 100 000 kronor

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2001-11-05

Den ena är mjuk den andra är hård Skoda Fabia Compis i duell mot Fiat Punto 60S

Sveriges kanske mest förnuftiga mot Europas mest sålda.

En hård kamp?

Jomenvisst. Och en överraskande matchavslutning.

Det börjar bli lite svårt att välja ny bil under 100 000 kronor.

Idag finns det, hör och häpna, 22 bilmodeller som kostar femsiffrigt.

Några är varianter av samma bil och ett par försvinner från marknaden när lagren är slutsålda. Kvar finns ändå hela 18 stycken.

Två starka kort är Skoda Fabia och Fiat Punto.

Fabias nya lågprisversion Compis fick i vår duell möta Europas mest sålda småbil, Fiat Punto i italienarens lågprisversion med 60 hästarsmotor.

För budgetbilar väger naturligtvis ekonomin tyngst. En lång rad faktorer styr, där inte bara inköpspriset avgör. Hur ofta behöver man göra service och vad kostar den? Vad kostar delar och reparationer? Bensin? Skatt? Försäkring? Däck?

Skoda Fabia Compis kostar 89 900 kronor. Fiat Punto 96 900.

Servicen är billigast för Fabia, upp till 4 000 mil skiljer det en hel tusenlapp (2 208 kronor mot 3 189 kronor för Punto).

När det kommer till försäkringen håller ingen av de två småbilarna budgetklass.

Dyra försäkringar

Ingen vagnskada betyder istället kostnader på runt 4 500 kronor per år för en helförsäkring, knappast billigt.Fabriksgarantin är treårig hos Fiat, bara ettårig hos Skoda som dock erbjuder en mobilitetsgaranti. Den saknar Fiat.

Andrahandsvärdet är en annan nyckelfaktor och en begagnad Skoda är i dag ren hårdvaluta. Fiatägaren kan – i bästa fall – räkna med ett medelmåttigt andrahandsvärde.

Totalt sett vinner Skoda ekonomiduellen men skillnaden är inte hårresande stor.

Driftkostnaden är lägre än 13 kronor per mil (Skoda 12,45 och Fiat 12,89) för båda.

Fabia mer ekonomisk

Med bättre andrahandsvärde på Fiat Punto hade matchen om totalekonomin varit jämn.

Nu vinner Fabia med en milkostnad på 17,44 kronor mot Punto 19,54 kronor (per månad: 2 907 mot 3 288 kronor).

Ekonomin är viktig för budgetbilar. Men går de att köra?

Jovars. Men det är två helt olika skolor som möts. Skoda med stram fjädring och mer exakta chassirörelser. Men med lite sämre styrrespons och känsla.

Fiat Punto är mjukare i alla avseenden. Fjädringen har klar komfortprägel och styrningen har avgjort mer känsla.

Punto kränger mer än Fabia och båda understyr rejält när det går lite för fort i kurvorna.

I vardagskörning upplevs dock Fiat Punto som den mest komfortabla, Fabia snarare som en smula stötig.

Men ju längre man kör, desto bättre känns det i Compis. Stolarnas hårdhet ger i längden mer vila åt kroppen.

Ljudmässigt är varken Fabia Compis eller Fiat Punto några mästare, tvärtom läcker ganska mycket vägljud in.

Fabia är dock lite tystare på slät asfalt, men bullrar i gengäld mest på dålig asfalt, även om skillnaden är liten.

Fabia och Punto är två motorsvaga bilar, båda har 60 hästar och de räcker oftast. Men tungt lastade måste de växlas flitigt. Skoda, som av någon anledning trimmat ner sin förträffliga 68-hästare har flyttat vridmomentkurvan lite nedåt.

Fabiamotorn har därför bättre kraft på låga varv medan Fiats motor är mer spänstig på mellanvarv och lämnar också lite kraft även när den varvas.

Fabias motor däremot är helt död över 4 000 varv.

Hos små budgetbilar ska man inte vänta sig underverk i något avseende men ändå är utrymmena förvånansvärt stora, sett till yttermåtten.

Slår Volvo S40

Fiat Punto känns mer som en bil i Golfklass när man väl sätter sig i den. Fabia upplevs subjektivt som lite mindre, men måttmässigt är de två mycket lika.

Benutrymmet bak är på centimetern när exakt lika. Men sittpositionen känns högre och bättre i Fabia.

Ändå är sitsen i Skoda faktiskt tre centimeter lägre. Bredden i kupén är rejält tilltagen i Fiat vilket bidrar till ett luftigare intryck.

Faktum är att Punto är flera centimeter bredare inuti än exempelvis VW Golf. Punto slår också populära Volvo S40 i utrymmesindex, inte dåligt.

Sju grå nyanser

Interiören i Punto är däremot avgjort tråkigare än i Skoda Fabia. Jag räknade till sju olika grå nyanser på olika plaster, plus svart mitt i panelen.

Murrig klädsel gör inte intrycket trevligare. Då är Fabia betydligt trevligare inuti, med inslag av glada färger i klädseln.

Båda bilarna har förvånansvärt gott om prylfack i dörrar och paneler. Punto vinner den fajten med tio prylfack mot sju och då har jag bara räknat framsätet och inte tagit med det vanliga handskfacket.

För små bilar är krocksäkerheten extra viktig. Och både Fabia och Punto tillhör de säkraste i klassen med fyra stjärnor i krockprovet hos EuroNCAP.

Både Fabia och Punto har förarkrockkudde som standard med passagerarkudde bara som tillval. Båda har också bältessträckare fram och Fabia Compis har även bälteskraftbegränsare fram.

Ingen av dem har sidokrockkudde som standard och tyvärr saknar Fiat Punto en så väsentlig sak som låsningsfria bromsar, det måste köpas till.

God sak ändå hos Fiat är att sidokrockkuddar och sidokrockgardin bara kostar 5 500 kronor.

Smuts på strålkastaren

Hos Skoda har man fallit för dumheten att sälja budgetbilen Compis utan någon form av strålkastarrengöring.

I södra halvan av Sverige måste man alltså vintertid stanna ofta och torka ren strålkastarglaset.

Förnuftigt och trafiksäkert? Nej, lägg till 2 000 kronor och beställ strålkastarrengöring, en överkomlig kostnad för säkrare trafik.

Ekonomi eller komfort?

I övrigt är kvaliteten och helheten bättre i Fabia Compis. Detaljkvaliteten är nästan tysk och passning, både av interiören och i karossen, är klart bättre än hos Fiat.

Punto är däremot rymligare. Det finns tre nackskydd och trepunktsbälten i Punto, bara två i Fabia.

Båda bilarna drar ungefär lika mycket (0,71 l/mil) och rymmer lika lite bagage (drygt 200 liter).

Fabia Compis är stramare och hårdare, lite mindre.

Fiat Punto är mjuk och komfortabel, rymligare samt är lite sportigare på vägen.

Om temperament, komfort och utrymmen är viktigt utgör Fiat ett bra val.

Är ekonomi och kvalitet målet vinner Skoda.

Här är alla de andra

.

Thomas Berggren

Följ ämnen i artikeln