De kör nästan alltid för snabbt och vårdslöst

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-02-23

Jag har sett dem många gånger, testbilskaravanerna från Mercedes. De kommer till Göteborg med färjan från Kiel och kör riksväg 45 upp till Slagnäs i Lappland där de viker av mot nordväst de sista tio milen till sin vintertestanläggning i Arjeplog.

De kamouflerade bilarna som är fullproppade med testelektronik kör alltid tätt ihop och alltid i hög hastighet, oftast allt för hög både för omständigheterna och fartgränserna.

Just Mercedes testförare är oftare än andra inblandade i olyckor. För det mesta slutar det lyckligt med den hemliga bilen i diket och ingen skadad, men mer än en gång har både testförare och andra trafikanter skadats eller dödats.

Sämsta väglaget

Strax söder om Ytterhogdal upphör saltningen, från Jämtlands län och norrut är det vinterväglag.

I går morse var det hårdpackad snö på vägen genom samhället med två hjulspår av ren svartis i varje riktning. Sämsta tänkbara väglag för de breda dubblösa vinterdäck Mercedes använder.

Föraren av olycksbilen, den nya version av lyxbilen S-klass som ska presenteras i höst, hävdar att han höll mellan 50 och 60 kilometer per timme vid olyckstillfället, trots att det är 70 där.

Och Sverker Dahl, informationschef på Mercedes Sverige, säger att bilarna inte testades vid olyckstillfället, "de var på transport" till Arjeplog. Båda uttalandena är lika osannolika.

Jag vet att varenda kilometer på vägen från Stuttgart till Arjeplog är test. Bilarna har mätutrustning som registrerar bränsleförbrukning, hastighet, vilken växel som ligger i, utetemperatur, ja till och med om något drivhjul spinner eller om hela bilen råkat i sladd.

Enligt uppgift till Aftonbladet var olycksbilen helt ren på testutrustning när polisen skulle säkra bevis.

Bevisen borta

Att bilen skulle ha saknat testutrustning redan när olyckan skedde är inte sannolikt. Alltså har någon från Mercedes plockat bort bevisen.

Men även om testlaget från Mercedes raderat all information på all testutrustning i alla testbilarna går det att gräva fram uppgifter om hastighet, om bilen fått sladd och om föraren försökt bromsa i bilens egen dator.

Den informationen bör inte ens Mercedes duktigaste datahacker ha hunnit sabotera innan polisen tog olycksbilen i beslag.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln