GM har blivit rena Grönköpings Mekaniska

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-02-26

Tror verkligen dom där i Grönköping att européer är mer lättlurade än amerikaner?

Grönköpings Mekaniska verkstad, GM, storsatsar i sin fabrik i Trollhättan. Nu ska man kalla var åttonde Svensson-modell som rullar av bandet för Swanson. Därmed ska försäljningen öka med 12 procent, säger vice vd Bobban Lus.

Alla Daewoo blir Chevrolet. En Chevrolet och två Subaru blir Saab. Och hoppsan, där plingade det till i mejlboxen igen. Jahaja, nu ska en Saab bli Cadillac, meddelar GM!

Hos diverseföretaget General Motors är inget omöjligt. Eller står förkortningen GM för Grönköpings Mekaniska? I så fall kan vi ju andas ut. Då är allt bara en sanslös satir.

Hos GM är ingenting heligt, och det är sunt i en värld som förändras allt snabbare. Men vem är det på GM som håller upp fingret och känner vart vindarna blåser? Trendgurun som vet hur vi ska tänka, tycka-och framförallt handla-om ett par år?

Ge karlen, för någon kvinna med det låga intellektet har jag aldrig stött på i ett storföretags verkställande ledning, sparken så fort som möjligt. Fort, innan han raserar det som generationer av skickliga bilbyggare åstadkommit.

När det gäller Saab har GM agerat riktigt omdömeslöst.

Först bestämde GM att den japanska Golfklassbilen Subaru Impreza skulle bli Saab 9-2X. Bilen skulle enligt GM sälja i 7 000 exemplar årligen i USA och Kanada, en mycket måttlig siffra, men på tok för optimistisk skulle det visa sig.

Premiär för drygt ett halvår sen, och en total flopp, precis som jag förutspådde första gången projektet kom på tal. När jag provkört bilen i Kalifornien blev jag ännu mer övertygad och skrev att "inte ens amerikaner är så dumma".

I vår kommer nästa Saab-wannabe: Stadsjeepen 9-7X baserad på det primitiva rambygget Chevrolet Trailblazer. Jag har inte kört bilen, men sett den, luktat på den och mitt väderkorn varnar för ett nytt fiasko.

I april var det tänkt att GM skulle visa konceptbilen Saab 9-6X, den alldeles nya stadsjeepen Subaru

Tribeca med Saab-nos och Saab-emblem, på bilsalongen i New York.

Jag såg konceptbilen redan i somras. Den såg INTE bra ut, och det sa jag till både Saabchefen Peter Augustsson och till GM-chefen Bobban, jag menar Bob, Lutz.

Ingen av dem förstod.

Men nu har en så kallad kundklinik fått titta på bilen och nu stoppas den i elfte timmen för att formas om. (Mitt tips till Saabs designavdelning: strunta i den moderna Saabgrillen som ju inte fungerar på bilen, jobba istället lite med Subaruns front som ju liknar ur-Saaben 92!)

Att nästa generation Saab 9-5 blir bakhjulsdriven och ska utvecklas i Australien avslöjade Aftonbladet för länge sen, men fortfarande tar få uppgiften på allvar. Den är alldeles för Grönköpingsmässig.

Men det är ju det som är grejen, GM är Grönköpings Mekaniska och det borde jag ha förstått redan på 1990-talet när GM-Sverige under flera år skickade en prenumeration på Grönköpings Veckoblad till oss biljournalister i julklapp.

Alltså: Nästa 9-5 utvecklas av GM-företaget Holden i Australien och ska tillverkas antingen i

Australien (troligast) eller i USA (mindre troligt). Men definitivt inte i Trollhättan.

När det gäller nästa 9-3, premiär runt 2010, är det ju patetiskt att tro att Trollhättan har en chans mot Rüsselsheim.

Lika patetiskt är det att tro att Trollhättan skulle ha mycket att säga till om för att göra bilen till "en

riktig Saab".

Nästa 9-3 kommer att bli så mycket Saab som brittiska GM-relikten Vauxhall är Vauxhall, det vill säga nästan hundra procent Opel så när som på emblemen.

Och så var det den där senaste snilleblixten: Cadillac-emblem på en 9-3!

GM provade samma trick 1997, då sattes Cadillac-märket på en Opel. Modellnamnet, Catera, var en underfundig grönköpingsmässig förkortning av det som skulle karaktärisera GM:s nära framtid: CATastrophical ERA.

Catera såldes enbart i USA, men det gick inte att lura jänkarna den gången heller, de insåg att en dekaltrimmad Opel Omega inte var ett dugg bättre än just en Opel Omega.

Nya Saabillac 9-3 BLS ska enbart säljas i Europa.

Men tror verkligen dom där i Grönköping att européer är mer lättlurade än amerikaner?

SIGNALER

Robert Collin vet när det slår om.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln