Ford ljuger för sina kunder om C-max

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-03-20

Bilen ÄR farlig, Aftonbladet har INTE bett om ursäkt och jag har INTE vägrat göra om testerna.

Birger har otur, för han bor verkligen vid en riktigt bra biltestarsträcka. Jag kör själv där så ofta jag kan.

Vägen anlades sannolikt redan på vikingatiden och den slingrar sig längs sjöstranden som den såg ut för tusen år sedan, då när landhöjningen inte gått så långt och den lilla Olandsån fortfarande var en havsvik med förgreningar som var segelbara ända mot Uppsala.

Det hade snöat en hel del, var normalt vinterföre med rätt hårdpackad snö den här dagen i februari när jag körde vägen söder ut, från Gimo ner mot Knutby och förbi

Birgers Bladåker.

Redan i en av de första vänstersvängarna höll det på att gå rakt fram, rätt ner i diket. Konstigt, så halt var det väl ändå inte?

Efter ytterligare någon kilometer möter jag en taxibil som blinkar med helljuset.

En olycka?

Vi stannar och vevar ner rutorna.

Det är en invandrad taxiförare, kanske från Mellersta Östern. Han talar dålig svenska. Och han har åkt vilse.

- Vet du var Gimo ligger? Hallstavik? Knutby? Arlanda?

Han säger alla ortnamn han kan och jag pekar i alla väderstreck. Han ser mer och mer olycklig ut. Han har fått en körning och passageraren har redan ringt ett par gånger och undrat.

- Jamen, sa jag, har du hans nummer i din telefon? Då ringer jag honom och kollar. Så blev det. Den stackars kunden stod sen snart en timme och väntade vid Bladåkers kyrka.

- Gör en u-sväng och kör två mil så står din kund och väntar, sa jag till taxikillen, och så körde jag före. Tänkte att jag är i Bladåker en kvart före taxin.

Men hur fort jag än körde hade jag taxikillen i häcken. Helt osannolikt hängde han på, kurva efter kurva. En kille som knappt kört på vinterföre, som aldrig hade kört vägen förut och i en bil som teoretisk inte har en chans att hänga med en modern framhjulsdriven bil, en Volvo 945...

Han kör av vilken sekund som helst, tänkte jag om och om igen. Men han dök upp i backspegeln varje gång. Och när jag kom fram till kyrkan var taxin 25 meter efter.

Det jag inte förstått var att det var JAG som höll på att köra av. Det var min Ford C-max som inte gick fortare på den krokiga vintervägen trots nya dubbdäck av bästa märke.

När jag försökte förklara för Derrick Kuzak, näst högste utvecklingschefen på Ford Europa, hur

C-max fungerar på vinterväg ser han strävare ut än någonsin och hans båda bisittare från informationsavdelningen fnissar till. "Först säger du att bilen överstyr, nu säger du att den understyr, hur ska du ha det egentligen?"

Vilket avslöjar att ingen av dem har en aning om hur chassin fungerar på vinterväg.

För samma bil som normalt är överstyrd och sladdar iväg med bakvagnen när man släpper upp gasen i en kurva har en benägenhet att blir understyrd och inte ta styrning på en spårig väg med snö och is.

Samma grundproblem i chassit leder till två helt olika beteenden på vägen. Hur ska den stackars föraren klara av det? Jag menar, när inte ens de som utvecklar chassit begriper.

C-maxägare som hör av sig till Fords kundtjänst får höra att C-max är en säker och trygg bil utan problem, att Aftonbladet bett om ursäkt för artiklarna om C-max

farliga köregenskaper och att jag vägrat att göra om testerna tillsammans med Ford.

Alla tre uppgifterna är felaktiga. Bilen ÄR farlig, Aftonbladet har INTE bett om ursäkt och jag har INTE vägrat att göra om testerna. Tvärtom har jag kommit överens om att göra om testerna tillsammans med Ford.

Nu väntar jag bara på att körningen verkligen blir av.

Men jag undrar hur stort intresset är från Fords sida.

När jag ville visa vår videofilm på den sladdande C-max för Derrick Kuzak hade han inte tid. Filmen är tre minuter lång!

SIGNALER

Collin vet när det slår om

Följ ämnen i artikeln