BMW 3-serie. Fyran tryggare än sexan

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2004-02-05

Den är dyrare än de flesta andra bilar i mellanklassen, men också bra mycket roligare. BMW 3-serien är en välbyggd bil med inspirerande köregenskaper. En några år gammal bil erbjuder mycket nybilskänsla.

BMW 3-serien visar ännu inga tecken på att bli omodern. Bilen har varit, och är fortfarande en kvalitetsprodukt. Modellen med det interna namnet E46 kom 1998. Bilen på bilden är en BMW 318 Touring från 1999.

Den är dyrare än de flesta andra bilar i mellanklassen, men också bra mycket roligare. BMW 3-serien är en välbyggd bil med inspirerande köregenskaper. En några år gammal bil erbjuder mycket nybilskänsla.

Motorval

En bil med någon av de fyrcylindriga motorerna framstår som det tryggaste köpet. Sexorna är allt igenom trevliga maskiner, men de har också köpts av en kategori människor som förmodligen också har utnyttjat bilarnas prestanda. Satsa på en 318i på 1,9 liter och 118 hk, det räcker långt. Bilen är något långsammare och saknar ljudet av BMW:s fina raka sexa, men vinner å andra sidan mer i form av lägre driftskostnader. Måste det vara en sexa är 320i billigast i drift.

Utrustning

BMW är dyra bilar och inte särskilt generöst utrustade heller. Den får man betala dyrt för när bilen är ny, men inte alls lika mycket när den är begagnad. De välutrustade bilarna sjunker rejält i pris de första åren, fyndchans för dig som vill köpa begagnat alltså.

Säkerhet

Bakhjulsdriften till trots är BMW 3-serien en säker bil att färdas i. Antisladdsystemet DSC var tillval fram till 2001 då det blev standard. Modellen fick fyra stjärnor i Euro Ncap:s krockprov. Fyra krockkuddar på de tidiga årsmodellerna, den senaste har sex.

Kombi

Det finns en rad olika varianter på 3-serien. Kombimodellen heter Touring och är en av de snyggare kombibilarna. Tyvärr är det inte lika väl ställt med lastutrymmet som är förvånansvärt litet för att vara en kombi. Fast det finns gott om fack, krokar och öglor att fästa lasten i.

Utbudet

3-serien är en av de populäraste mellanklassarna och det finns gott om begagnade exemplar i landet. Antalet importerade bilar, främst från Tyskland, är också mycket stort. Det finns ingen anledning att rata dessa bilar.

Historik

En del tidigare ägare har till fullo utnyttjat bilens glada köregenskaper.

Sådana bilar kan vara slitna och kräver mycket kärlek och pengar av sin efterföljande ägare (=du). Låt varningsklockan ringa om bilen har kapade fjädrar, breda däck och sportavgassystem.

Att titta efter stämplar i serviceboken är ett sätt att försäkra sig om att bilen är servad när den ska.

BMW 318i

David Lilja (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln