Efter skandalen – nu ska testerna förändras

Publicerad 2015-09-24

Förslaget: Bilköparna betalar för testerna Lista: Bilarnas verkliga utsläpp

Verkliga tester och korrekt information.

Det låter löjligt, men först nu efter att VW-skandalen satt bilvärlden i gungning, kan det bli verklighet.

Och ett förslag är att låta bilköpare betala för testerna.

Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här
Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook

Dieselfusket som nystades upp i USA har växt till en jätteskandal. Biljätten VW är i svajning och det pratas till och med om att det potentiellt kan leda till en ekonomisk kris för Tyskland.

Det här har fått hjulen nere i Bryssel att snurra. Under onsdagen röstade EU-parlamentets miljökommission för att senast 2017 ha rättvisande tester för utsläpp.

EU har i fler år diskuterat hur nya mätmetoder ska se ut och framförallt få fram regler som gör att de certifieringsvärden man får i testerna – överensstämmer med de som kommer vid körning i vardagstrafik.

”Toppen på ett isberg”

Reuters rapporterar att diskussionerna oftast förts bakom stängda dörrar samt att många ledamöter har hävdat att Tyskland, med sin stora bilindustri, bromsat och försökt mildra lagkraven.

Lobbyorganisationen Transport&Environment har länge stridit för nya mätmetoder och nu när VW-skandalen satt just manipulation vid tester i fokus – så har frågan flutit upp till ytan. De säger att ”Dieselgate” bara är toppen på ett isberg och att mycket mer finns att uppdagas.

Enligt organisationen så är till exempel diskrepansen på deklarerad- och verklig förbrukning i vissa fall upp mot 40 procent. Helt oacceptabelt och bara det ett bevis för att industrin inte klarar av att sköta det här själv.

De ska utföra testerna

Transport&Environment vill därför att en oberoende EU-myndighet ska instiftas för att genomföra utsläppstesterna på alla bilar. Enligt deras förslag ska finansieringen komma från unionens bilköpare. Organisationen tänker sig att en liten ”skatt” om 20 euro per fordon skulle räcka – och göra systemet väldigt kostnadseffektivt.

Den mätmetod som EU beslutat att införa 2017 kallas för Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedures och är en så kallad ”real driving emissions” test. När denna införs blir Europa först i världen med att ha anpassat sig till en global mätmetod som använder vardagskörning som bas. Men det finns ett stort problem.

De bilar som testas kommer helt plötsligt ha helt andra utsläppsvärden än vad vi är ”vana” vid. En dieselbil anno 2017 kan därmed visa sig inte ens vara i närheten av att klara av kraven. I varje fall inte om den ska ha samma prestanda som vi vant oss vid att även små motorer kan leverera. Räkna med att tillverkarna kommer opponera sig och kräva att en ny mätmetod innebär nya regler och nya kravvärden.

Har du nyhetstips? Maila Aftonbladet Bil

Aftonbladet Bil