Ford tvingas till slut bygga om bilarna

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-03-06

Kanske dröjer det till de första dödsolyckorna. Kanske sker det tidigare.

Ford Focus C-max är den tredje bil jag kört de senaste tio åren som har riktigt farliga köregenskaper.

Den första var Mercedes A-klass i oktober 1997, den andra Audi TT Quattro i augusti 1999.

Det var under pressvisningen och den allra första testkörningen i

Italien som jag upptäckte att den fyrhjulsdrivna versionen av TT kunde få lömska kast om man släppte upp gasen i en kurva.

Jag berättade för en svensk kollega som jag (fortfarande) har största förtroende för. En duktig biljournalist och rutinerad förare.

Men han höjde båda armarna avvärjande: "Nej, nej. Det räcker med A-klass. Sätt inte igång allting igen."

"Fyrhjulsdrivna bilar kan ha såna där egenskaper," sa han. "Det är inte konstigt. Inte konstigt alls."

Jag lyssnade på honom och gav bilen 4 plus för köregenskaperna.

Neutral. Mycket säkra köregenskaper. Men lite trulig när vägen blir riktigt kurvig. (Och med 4WD kan den överraska med elaka bakvagnskast!)

En enda liten parantes som ingen brydde sig om var det enda som blev kvar av bilens farliga beteende.

Det var dumt. För inom ett halvår hade flera allvarliga olyckor inträffat i Tyskland. Flera personer dödades, många skadades allvarligt.

Först skrev de tyska tidningarna om förarfel, höga hastigheter, oförklarliga olyckor och så vidare.

Det var alltid förarens fel, aldrig bilens.

Men sen började man se ett mönster. Alla förare (som överlevde och kunde berätta efteråt) hade haft samma upplevelse. De hade släppt upp gasen i en kurva och fått en sladd som de inte kunde kontrollera.

Audi förnekade problemen och skyllde från sig på allt för entusiastiska förare.

Men till slut tvingades VW-koncernen erkänna att någonting allvarligt gått fel. De fyrhjulsdrivna bilarna var livsfarliga - vilket ju de många "oförklarliga" dödsolyckorna vittnade om.

Audi tog tillbaka alla bilar, skeppade dem till fabriken i Tyskland och byggde om dem. Alla bilar fick en spoiler på bakluckan för att förbättra luftströmmarna, även om aerodynamiken inte var det egentliga problemet.

Bilar som saknade antisladdsystem fick ESP monterat och så gjorde man vissa förändringar på chassit.

Och som genom ett under upphörde de "oförklarliga" olyckorna.

Inga fler lömska bakvagnskast, inga fler dödsolyckor.

Nu är det dags igen. Ford C-max har samma problem som Audi TT och sladdar okontrollerbart när man släpper upp gaspedalen i en kurva.

Den här gången var det inte svårt att välja väg. Den här gången lyssnar jag på David Crockett istället för på räddhågsna kolleger.

När jag skriver den här krönikan har Ford som väntat satt upp en oskyldig attityd, men erkänner att man faktiskt reagerade när jag skrev om de farliga egenskaperna redan i augusti. Bilarna har modifierats sen dess. Men helt klart inte tillräckligt.

Ett hundratal läsare har skickat e-post. De flesta anser (på vilka grunder, kan man undra) att jag är fel ute. Argumenten varierar från att jag inte kan köra till att jag vill skapa sensation. En finne skriver att han kör C-max sen en månad, den bästa bil han haft, medan flera som beställt en C-max undrar hur de ska kunna bryta kontraktet.

En person i Stockholmstrakten skriver om hustrun som kom hem två veckor tidigare och skärrat berättade om en sladd hon fått med nya C-maxen i en kurva på motorvägen. En sladd som resulterade i flera svåra returer och som höll på att sluta i mitträcket.

Det enda jag är riktigt säker på i dag är att Ford till slut tvingas bygga om bilarna.

Kanske dröjer det till de första dödsolyckorna.

Kanske sker det tidigare.

SIGNALER

Collin vet när det slår om

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln