VW Golf GTI - lever upp till namnet igen

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-01-16

Comeback för GTI-känslan

Senaste årens Golf GTI har mest varit lite lyxigt överviktig och tydligt avslappnad till karaktären.

Nu, med femte generationen, är det däremot comeback för GTI-känslan i Golf.

Med ett stadigt tag om ratten i nya GTI styr jag ut på Paul Ricard-banans släta asfalt och trampar gasen i botten.

Maskinen svarar snabbt och med besked. 200 hästar och 280 Nm gör bilen riktigt rapp.

Vilken härlig känsla att en ny GTI känns så här hungrig.

Det var ett tag sedan, sådär 25 år faktiskt.

De senaste två generationerna var bra, men inte längre speciellt sportiga eller snabba.

VW GTI blev frånåkt av konkurrenterna.

Mycket sportigare att köra

Nu har emellertid VW-ledningen insett att det inte längre går att sälja GTI-bilar enbart på namnet. Bilen måste leverera äkta GTI-känsla.

Den för GTI-segmentet så viktiga acc-siffran 0–100 är nu 7,2 sekunder med manuell låda.

Med DSG-låda uppger Volkswagen att den är 0,3 sekunder snabbare, alltså 6,9 sekunder. Anmärkningsvärt.

Den manuella lådan som jag provar först fungerar ypperligt, och för hård bankörning är den att föredra framför DSG-lådan.

DSG växlar extremt snabbt men ger inte rätt direktkontakt med motorkraften.

Chassit har omarbetats rejält jämfört med vanliga Golf. Stötdämpare och fjädrar är hårdare och karossen sänkt 15 millimeter.

Krängningshämmaren bak är 20 procent styvare. Detta tillsammans med den fina fyrlänkade bakaxeln gör nya Golf GTI riktigt kul på krokig väg.

Bilen styr in fint i svängarna och greppet är mycket bra.

Balansen i bilen är nära neutral i de flesta lägen, även vid kraftigt gasuppsläpp i kurva.

Lyckad kompromiss

Visst finns en tendens till sladd men den kommer mjukt och är lätt att korrigera.

Och missar man griper antisladdsystemet (ESP) in mjukt.

Systemet tillåter lite mer skoj och ingriper lite senare än på standardbilen.

Inga större ryck eller drag känns i ratten vid fullgas. Styrningen är elektromekanisk och omprogrammerad jämfört med en standard-Golf.

Den ger bra känsla.

Fjädringskomforten, som ofta blir lidande i sportiga vardagsbilar, är hyfsad. Kompromissen mellan komfort och sport känns lyckad.

Men ett frågetecken vill vi ändå sätta tills vi får köra bilen på svenska vägar.

Sammantaget har Volkswagen lyckats återskapa den magi som VW GTI av 1976 års modell hade. Och det viktigaste är att temperamentet är tillbaka.

Golf GTI kostar 242 900 kronor.

Man får en körglad, snabb, säker och hyfsat snål bil med klassiskt namn, rätt attityd och framtoning.

Konkurrenterna heter bland annat Mégane Renault Sport, Seat Cupra R, Honda Civic Type-R och kanske Citroën C4 VTS.

Klår de nya Golfen i GTI-klassen?

Jag tror inte det.

Golf GTI är tillbaka.

Golf GTI

Richard Sjösten (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln