Skidsportens sponsorer får snön att smälta bort

Ny undersökning: Utsläppen ökar med upp mot 150 000 ton koldioxid

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2024-03-16

Dagens final i den alpina världscupen sponsras av bilföretaget Audi. Vi kan nu visa att priset för denna sponsring är utsläpp av cirka 100 till 150 tusen ton koldioxid, vilket bidrar till ytterligare temperaturhöjning och minskat snötäcke. Skidsporten måste nu tacka nej till fossiltung sponsring, skriver New weather institute.

DEBATT. Efter ännu en vinter med snöbrist och inställda skidtävlingar på grund av klimatförändring är det i dag final i den alpina världscupen i österrikiska skidorten Saalbach.

Cupen arrangeras av det internationella skidförbundet FIS och sponsras med mellan 50 och 70 miljoner kronor per år av bilföretaget Audi.

Vi kan i dag visa att priset för denna sponsring är utsläpp av cirka 100 till 150 tusen ton koldioxid, vilket bidrar till ytterligare temperaturhöjning och minskat snötäcke. FIS och andra aktörer inom vintersport behöver nu tacka nej till fossiltung sponsring.

 

Trots tidvis gott om snö på många håll i Sverige har vi sett ännu en vinter med inställda skidtävlingar på grund av snöbrist. Ett flertal skidtävlingar både inom alpint och längd har blivit inställda.

Minst nio alpina världscuptävlingar har blivit inställda och Vasaloppets hundraårsjubileum blev ett firande i lera.

 

Världen blir varmare och vintrarna kortare. Förra året slog globalt värmerekord och konsekvenserna för snön är tydliga; sedan 1970 har snötäcket i maj minskat med i genomsnitt 90 600 kvadratkilometer per år. Det motsvarar en femtedel av Sveriges yta.

Samtidigt förväntas vintrarna krympa med 4,7 dagar per årtionde och i ett högutsläppsscenario kan de mot slutet av århundradet vara så korta som en enda månad.

 

Medan skidåkarna allt oftare tvingas åka på konstgjord eller sparad snö är vintersporten full av sponsring från företag som orsakar problemet, oljebolag, bilföretag och flygbolag. Genom sina utsläpp bidrar sådana sponsorer till att smälta den snö som sporten är beroende av.

Vintersport är särskilt attraktivt för sponsorer av flera skäl. En anledning är den breda räckvidd som vintersporten har.

Det finns över 136 miljoner fans av vintersport bara i Europa och vintersporten genererar varje år 3 642 timmar av fria tv-sändningar i Europa.

 

Företagens marknadsavdelningar ser också möjlighet att rikta in sig på en arena med en jämförelsevis fläckfri image.

Företag med stora klimatavtryck vill inte prata om klimatpåverkan från sin verksamhet. I stället vill de få oss att associera sitt varumärke med ren luft, hälsa, aktivitet, hållbarhet och natur. Att bli förknippad med ren vit snö och vintersport uppfyller alla dessa mål.

Den här lördagen öppnar finalen i den alpina världscupen i Saalbach i Österrike – Audi FIS ski world finals – och som namnet avslöjar är hela arrangemanget sponsrat av Audi. Detsamma gäller internationella skid- och snowboardförbundet (FIS) som varje år tar emot 5-7 miljoner euro i sponsring från biltillverkaren.

 

I dag presenterar vi rapporten ”Dirty snow” som visar att ett sponsoravtal med fossiltunga företag kan orsaka 100 kg koldioxid per euro. Priset som vi alla betalar för Audis sponsring av årets alpina världscup är att bolagets utsläpp av koldioxid ökar med mellan 103 000 och 144 000 ton.

I rapporten redovisar vi även de ökade utsläppen från sex andra företag som sponsrar vintersporter: Ford, SAS, Equinor, Aker, Volvo, och Preem. Tillsammans smälter utsläppen från dessa sex bolag vårsnö motsvarande en yta av 1 968 kvadratkilometer varje år, 437 gånger skidområdet i Åre.

 

Det är dags för aktörer inom vintersporten att rannsaka sig själva: är det verkligen okej att mitt i klimatkrisen acceptera pengar från fossiltunga företag som förvärrar krisen med sina utsläpp?

Svaret är givetvis nej. Vi uppmanar alla som uppskattar vintrar, snö och vintersporter att ta ställning mot sponsring från oljebolag, flygbolag och biltillverkare. Det gäller i synnerhet professionella arrangörer som FIS och dess medlemmar.


Anna Jonsson och Gunnar Lind, New weather institute Sverige
Andrew Simms, New weather institute UK

 

Häng med i debatten och kommentera artikeln – gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.