Så länge håller batteriet i elbilar

Nytt ”batteripass” ska underlätta för köparna

Publicerad 2023-11-22

Ett dåligt batteri kan bli en svindyr historia för elbilsbilägaren.

Men experten ger lugnande besked. Risken att det ska slitas ut i förtid är mycket liten.

– Batteriet håller hela bilens livslängd, säger KTH-professorn och batteriforskaren Rakel Wreland Lindström.

En snackis bland de som funderar på att köpa elbil, och framför allt begagnad elbil, är hur länge batteriet egentligen håller. Batteriet är ju den viktigaste komponenten, och den dyraste, i en elbil.

Det finns skräckhistorier som exempelvis när Tesla-ägaren Mathias Savklint fick en smärre chock då batteriet i hans Model 3 gav upp efter 29 500 mil och det skulle kosta 153 000 kronor att byta.

Som tur är en väldigt ovanlig historia.

Batterigaranti

De flesta biltillverkare har i dag en batterigaranti på 8 år eller 16 000 mil, och då ska batteriet ha kvar över 70 procent i kapacitet. Det säger en del om hur bra de förväntas hålla, men Rakel Wreland Lindström, professor och forskare på KTH och expert på elbilsbatterier, ger även hon lugnande besked till alla elbils-spekulanter.

KTH-professorn Rakel Wreland Lindström är expert på elbilsbatterier.

– Batterier i moderna elbilar håller grymt bra, och de har blivit hemskt mycket bättre med åren, säger hon i Aftonbladets bilpodd ”... Och bilen går bra?”.

– De första elbilarna var inte alls lika bra, varken batterierna eller systemet kring, men idag tycker jag inte alls man ska tveka på elbilar på det sättet utan de håller nog hela bilens livslängd.

Enklare för köparen

Snart ska det bli enklare för elbilsköparna att kolla batteriet. I dagarna meddelade EU att man kräver ett så kallat batteripass för alla elbilar, där man ska kunna se batteriets skick och kapacitet, skriver tyska Auto Bild enligt Vi Bilägare.

Certifikatet ska gå att komma åt i alla EU-länder.

Märkningen, som ska vara igång 1 februari 2027, ska också visa hur hållbart batteriet är tillverkat med tanke på bland annat arbetsförhållanden och miljöpåverkan.

I dag kan batterikapaciteten mätas med särskild utrustning hos vissa bilverkstäder, men med det nya systemet ska bilköparna få all fakta om batteriet serverat för att veta exakt hur det har åldrats.

– Vad vi vet om batterier är att de oftast åldras lite snabbare i början och sedan är det en lång sträcka som är ganska linjär, ner till 70–80 procent. Sedan, och det är lite osäkert exakt när det händer, kan det slå in att batteriet blir ganska mycket sämre. Man kan tappa 30 procent, sedan vill man inte ha batteriet i fordonet längre, fortsätter Rakel Wreland Lindström.

Här nedan kan du lyssna på hela avsnittet av ”... Och bilen går bra”, där Rakel Wreland Lindström ger sina bästa tips på vad man ska göra och absolut INTE ska göra för att få elbilsbatteriet att hålla så länge som möjligt.

Följ ämnen i artikeln