Tjäna pengar på din elbil – så går det till

Tusenlappar i månaden, enligt experten

Publicerad 2024-04-22

I framtiden kommer elbilen kunna skicka tillbaka ström in i elnätet, och som tack får ägarna betalt. Tekniken kallas V2G, förkortning för Vehicle to grid, och redan nu finns pilotprojekt runt om i Sverige.

— Här har elbilarna en chans att inte bara vara en extra belastning utan en faktisk del av lösningen för att vi ska lyckas elektrifiera vårt samhälle, David Mowitz på Power circle.

Vehicle to grid (V2G) kallas tekniken som möjliggör att elbilen inte bara kan ta emot elektricitet, utan även skicka tillbaka den in i elnätet.

På så vis kan elbilen hjälpa till att balansera elnätet när belastningen är hög, och det lär komma att behövas. Till år 2035 förväntas Sveriges elbehov fördubblas enligt Energimyndigheten.

I och med den nya tekniken Vehicle to grid kan elbilar skicka tillbaka elen in i nätet igen. Och ägarna kan tjäna pengar.

Idag finns knappt några elbilsladdare på marknaden som stödjer tekniken, även om en del bilar gör det.

Och bortsett från rent altruistiska skäl, så är frågan varför man som elbilsägare skulle vilja dela med sig av sin ström?

– Jag är övertygad att om i framtiden så kommer alla villaägare byta ut sina laddare, för att du kommer tjäna så mycket pengar på det, säger Stefan Gabrielsson, produktchef på CTEK som säljer elbilsladdare.

– Det finns ett sånt starkt ekonomiskt incitament så fort bilar och laddare är tillgängliga, man kan tjäna tusenlappar på det i månaden.

Deras nya laddare Chargestorm är förberedd för tekniken, men än så länge är funktionen inte aktiverad, certifiering på nationell nivå är ännu inte klar – även om flertalet pilotprojekt är igång. Polestar, Volvo och Volkswagen testar alla V2G runt om i Sverige.

Redan idag finns det tjänster som aggregerar (sätter samman) privatpersoners stationära batterilager och därmed agerar mellanhand för privatpersonen och Svenska kraftnät.

Checkwatt är en sådan tjänst, och enligt deras uträkning har man historiskt tjänat cirka 24 000 kronor per år, exklusive moms, om man bidrar med ett batteri på 12 kilowattimmar.

Bortsett från privatekonomiska skäl hjälper man också samhället i stort, enligt David Mowitz på intresseorganisationen Power Circle.

– V2G kan hjälpa elsystemet i ett större perspektiv genom att till exempel trycka ned elpriset, öka användningen av förnybar energi och effektivisera resursanvändningen i elnätet vilket är bra för alla i längden.

David Mowitz på intresseorganisationen Power Circle.

Sliter det på batteriet i elbilen?

– Det kan det göra. Köper och säljer man elektricitet och cyklar batteriet mycket så sliter det mer givetvis, även om en aktiv styrning också kan öka livslängden på batteriet genom att man kontrollerar att laddnivån hålls på en nivå som är bra för batteriets hälsa. Men vissa av de här stödtjänsterna handlar mer om att vara stand by och bidra med små energimängder vid vissa tillfällen när det behövs, säger David Mowitz.

Ett exempel kan vara att el behöver skjutas in i nätet i 30 sekunder vid vissa tidpunkter för att balansera elnätet. I den typen av tjänst är det inte nödvändigtvis bara elen i sig du får betalt för, utan det faktum att du kopplat i laddsladden och står beredd att hjälpa elnätet.

Slitaget på batteriet blir minimalt då endast några kilowatt skickas ut, en kraftig acceleration med bilen sliter till exempel mer. Elmotorer har ofta en effekt på flera hundra kilowatt.

För att tekniken ska kunna implementeras i stor skala måste även lagstiftning, standarder och nätkoder komma på plats eller anpassas.

– Jag tror den här tekniken kommer kunna ha en stor betydelse för framtidens elsystem, säger David Mowitz. Största energibehovet framöver kommer inte komma från transportsektorn, utan från industrin och urbaniseringen. Men här har elbilarna en chans att inte bara vara en extra belastning utan en faktisk del av lösningen för att vi ska lyckas elektrifiera vårt samhälle.

Följ ämnen i artikeln