Självkörande Teslan kan snart komma till Sverige

Publicerad 2024-05-03

I sommar ska Tesla lansera en självkörande taxibil, men Trafikverkets representant från Sverige har redan fått testa märkets senaste autonoma mjukvara i Tyskland.

– Jag var rätt så imponerad, den fungerar väldigt mjukt och naturligt, säger Rikard Fredriksson.

Samtidigt kvarstår frågan kring vem som bär ansvaret vid en olycka.

Tesla ska den 8 augusti visa upp en robottaxi, ett fordon som tycks få namnet Cybercab, och som förmodligen kommer sakna både pedaler och ratt.

Bild som ska föreställa Cybercab, utan ratt och pedaler.

Samtidigt testar man sin nya mjukvara i USA kallad FSD Beta (förkortning för Full Self Driving), och i Europa har Tesla bjudit in representanter för myndigheter att testa systemet. Svenska Trafikverket var på plats i Tyskland, något som Allt Om Elbil var först med att rapportera

För Aftonbladet berättar Rikard Fredriksson, adjungerad professor på Chalmers i fordonssäkerhet och sakkunnig inom trafiksäkerhet på Trafikverket, om provturen.

– Jag var rätt så imponerad, den fungerar väldigt mjukt och naturligt. Den är baserad på maskininlärning utifrån manuella förare.

Rikard Fredriksson, sakkunnig inom trafiksäkerhet på Trafikverket.

Turen gick från Münchens centrum ut till flygplatsen, tog 45 minuter, och bestod av både motorväg och stadstrafik. Testet gjordes i suven Model Y, med en förare bakom ratten som kunde gripa in.

– Ett ingrepp från föraren gjordes när två körfiler blev en, där det egentligen är underförstått att man ska köra varannan bil. När det var vår tur släppte inte föraren i den andra filen in oss och systemet kopplade ur så föraren fick ta över, och det var ju helt rätt.

Tesla är långt ifrån ensamma om att satsa på självkörning. Kommande Polestar 3 och Volvo EX30 har Lidar-laser för avståndsberäkning och självkörande mjukvara, i San Francisco kan man sen många år tillbaka beställa förarlösa taxibilar från Waymo som ägs av Google och från Cruise som ägs av GM. På motorvägssträckor i Tyskland testas idag självkörande bilar från Ford och Mercedes, där man i den senare måste sitta bakom ratten men får ta bort ögonen från vägen.

Reglerna i Sverige idag är sådana att en bil får köra själv, så länge den känner av via kameror att föraren är uppmärksam och har händer är på ratten.

Vill Trafikverket ha helt självkörande bilar på svenska vägar?

– Det har vi inte uttalat oss om, men allting som leder till högre trafiksäkerhet är vi positiva till. 

Är en självkörande bil trafiksäkrare idag än en bil med manuell förare?

– Man kan nog inte säga vilken som är säkrast. Tesla påstår att de är säkrare, men då gäller det att man jämför exakt samma trafikmiljö.

Rikard Fredriksson berättar som exempel att kanske vissa funktioner bara fungerar på motorväg i dagsläget, och det kan därför inte jämföras med en manuell förare i tät stadstrafik.

Måste en självkörande bil vara säkrare än en manuell förare innan den kan bli godkänd?

– Absolut, minst lika säker skulle jag säga, eller säkrare. Där pågår en diskussion, många vill att den ska bli många gånger säkrare, och det är svårt att definiera det.

”Den som gjort systemet ska vara ansvarig”

En nöt som ständigt återkommer är vem som i framtiden bär ansvar vid en olycka. I nuvarande lagstiftning faller ansvaret på föraren, men denne sitter ju idag också alltid med händerna på ratten om bilen kör själv. I framtiden kan det bli annorlunda.

– Enligt mig så är det den som gjort systemet som ska vara ansvarig. I en framtid, när man inte kan styra eller bromsa, då kan man ju omöjligt vara ansvarig även om man sitter i bilen eller är ägare till den. Det är en fråga som måste regleras, och det är inte färdigt ännu, säger Rikard Fredriksson, Trafikverket.

Inför Teslas lanseringsevent har man visat den kommande bilens mobiltelefon-app, i den ska man kunna hyra ut sin bil som förarlös taxi när man själv inte använder den.

Nya appen.

Självkörning brukar delas in i nivåer. Nivå 5 är den högsta, då saknar bilen ratt och pedaler. Idag är tekniken reglerad till nivå 2.

När tror du vi har självkörande bilar i Sverige där man inte behöver titta på vägen?

– Det finns nivå-3-bilar i Tyskland redan, där kan du göra något annat än att titta på vägen, tills bilen säger till att du själv ska ta över. Det borde inte vara så långt bort i Sverige, det beror helt på regelverket, det kan vara bara några år bort.

Bilar utan ratt och pedaler lär komma, men då med så kallad ”geofencing”, vilket betyder att den enbart får köras på specifika platser. Precis som i Tyskland kan specifika delar av en motorväg komma att bli första plats för självkörning. 

– Robottaxi är nog mer i större städer, i stadskärnor där det kan bli kommersiellt gångbart. Kanske även på en lastbil som kör långt på fördefinierade sträckor, säger Rikard Fredriksson.

ANNONS

Hitta en bra laddstation för din elbil:

ELBUTIK

Q-Light Qudo Typ 2 32A 3-fas 22kW

5 499 kr

ELBILSVARUHUSET.SE

CTEK Njord GO 16A 3-fas 11kW (inkl. Typ 2 kabel 5m)

5 970 kr

TIBBER STORE

Zaptec Go 32A 3-fas 22kW

6 290 kr

COMPUTERSALG

InnoHome CHARLIE-1 EV Type 2 32A 7,4kW

6 289 kr

LADDBOXBOLAGET

Garo Entity Pro 22 kW

10 790 kr

PROSHOP

Wallbox Copper SB

5 247 kr

LADDBOXBOLAGET

Wallbox Pulsar Max 22kW 5m (PLP2-0-2-4-9-002)

6 990 kr

LADDBOXBOLAGET

DEFA Power Laddbox

6 890 kr

WEBHALLEN

Google Pixel let Dock

1 599 kr

COMPUTERSALG

Belkin BoostCharge Convertible Qi2 Wireless Pad to Stand

865 kr

MOTOACTION.SE

Malmbergs Laddbox Typ 2 3-fas 16A 11kW 6m Kabel

20 899 kr

TIBBER STORE

Charge Amps Aura Typ 2 32A 3-fas 22kW

11 690 kr

LADDBOXBOLAGET

Zaptec Zapcharger Pro Typ 2 32A 22kW

10 790 kr

COMPUTERSALG

Blaupunkt Portabel Laddbox 3-fas P3PM2T2 11kW 8-16A 450V

3 965 kr

EVIFY

Tesla Wall Connector Laddbox

5 995 kr

TIBBER STORE

Easee Charge Lite

4 795 kr

LADDBOXBOLAGET

Garo Entity Compact Laddbox 8m

7 990 kr

EVIFY

DEFA Power charging station 22kW TYPE2

6 890 kr

BILIA

DEFA eMove Mode 2

2 899 kr

COMPUTERSALG

Wallbox Pulsar Plus Type 2

7 345 kr

TEKNIKPROFFSET

Garo GLB 32A 22kW (inkl. Typ 2 kabel)

6 999 kr

SMART LED SOLUTIONS

Garo Wallbox 32A 22kW (inkl. Typ 2 kabel)

5 999 kr

TIBBER STORE

Charge Amps Dawn 4G 32A 3-fas 22kW

6 990 kr

EVIFY

Charge Amps Halo 16A 11kW (inkl. Typ 2 kabel)

3 709 kr

LADDBOXBOLAGET

Wallbox Pulsar Max 22kW 7m (PLP2-M-2-4-9-002)

7 490 kr

MOTARDINN

GreenCell EV16 Laddbox med Typ2-Schuko 16A 3,6kW 5,5m

2 868,99 kr

TEKNIKPROFFSET

Deltaco E-Charge Wallbox 1-phase 6-16A Mode 3, Type 2

3 499 kr

TIBBER STORE

Zaptec Go 22kW (inkl. installation)

4 895 kr

TIBBER STORE

go-e Charger Gemini Flex 11kW

6 195 kr

I samarbete med

Prisjakt.nu