Slipp bakslag vid besiktningen

Uppdaterad 2023-10-27 | Publicerad 2023-07-27

Belysning, bromsar och däck.

Hittas fel där, kommer bilen inte att klara besiktningen.

Men med regelbunden omtanke om sitt fordon kan man slippa de vanliga anmärkningarna.

Sedan 1965 har det varit obligatoriskt att besiktiga sin bil som en trafiksäkerhetsåtgärd. Den årliga genomgången kan vara en källa till oro – blir det anmärkning och därmed extra kostnader eller inte?

Per-Anders Blommefors är besiktningsansvarig på Bilprovningen där han jobbat sedan 1987 och har gjort många besiktningar genom åren. Enligt honom handlar oftast anmärkningarna om belysningen. Till exempel stoppljus, hel- och halvljus som är ur funktion, eller positionsljus (ofta benämnt parkeringsljus) som inte lyser som det ska.

Per-Anders Blommefors på Bilprovningen har gjort många besiktningar genom åren.

Balans i bromsarna

 – Många tänker inte på att bilen är ett brett fordon. Om halvljus och positionsljus inte funkar kan man missta den för en moped eller motorcykel, säger han.
Dåliga bromsar åker förstås också på anmärkningar. Till exempel om bromsarna ligger emot eller tar ojämnt.

–  Vi kontrollerar bromskraften mellan höger och vänster hjul och det måste vara balans mellan dem. Är bromsarna väldigt ojämna kan bilen dra åt ett håll och det blir inte en säker inbromsning. Har du dåliga bromsar på ett hjul kan det påverka den där sista halvmetern som avgör i en paniksituation. En del förstår inte riktigt allvaret med det.

 Gå ett varv runt bilen då och då och kolla att positionsljus, skyltlyktan och bromsljusen funkar. Det är enkla grejer man själv kan undersöka och åtgärda.

Anmärkningarna har olika nivåer beroende på hur allvarliga de anses vara, och leder till olika följder. Vissa kräver efterkontroll, andra inte. Alla brister måste dock åtgärdas direkt, även de som inte kräver någon efterkontroll.

Kan ge böter

– Har man haft villkorstvåa på till exempel positionsljuset men ändå kör med det och felet kvarstår vid nästa besiktning – då underkänns bilen med krav på efterkontroll direkt. Man får inte bruka fordon med fel och brister, säger Per-Anders Blommefors och fortsätter:
– Det blir en onödig kostnad. Blir du sedan stoppad av polisen, kan du dessutom bli bötfälld för att bristen inte är åtgärdad.

När bilen är en uppenbar fara på vägarna utfärdas körförbud. Till exempel om bromsrören rostat så att det har gått hål eller om hjulupphängningen säckat ihop så att hjulet tar i hjulhuset. Kraftiga brott på fjädringen är av samma kaliber. I de fallen får man inte ens köra bilen från besiktningen utan måste beställa bärgning till verkstad.

Bilarna har blivit både bättre och säkrare med åren, menar han. I dag drabbas de inte av rost på samma sätt som förr tack vare förbättrat rostskydd.

Däckens spårdjup får inte understiga 1,6 millimeter. Jonas Ekströmer/TT

Det finns också en del man kan göra själv för att undvika anmärkningar vid besiktningen. Till exempel att hålla koll på däckens spårdjup, så att de inte understiger de 1,6 millimeter som Bilprovningen har som gräns. Det är också bra att åtgärda stenskott och andra skador på vindrutan direkt, innan de orsakar större skador.

Dålig sikt med blästrad ruta

 – Vindrutor blir slitna över tid av alla vägpartiklar som studsar runt, som dubbrester, smuts och sand. Kör man länge med en sådan så kallad blästrad ruta får man allt sämre sikt, säger Per-Anders Blommefors.

Det bästa är att hela tiden hålla koll på bilens allmänna kondition. Att köra försiktigt är ett uppenbart enkelt sätt att undvika många skador. Är man också uppmärksam på felmeddelanden och tar lysande varningslampor på allvar, har man kommit en bit på väg.

Per-Anders Blommefors tar en titt under bilen.

ANNONS


Följ ämnen i artikeln