Föregångaren 406 håller än i dag

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2004-06-15

- ett av de klokaste köpen just nu

En fullutrustad kombi för 155 000 kronor.

Peugeot 406 ”Classic” är ett av de klokaste bilköpen nu.

Ersättaren 407 är här efter sommaren. Den är större på alla ledder, framför allt högre och har mer avancerad teknik. Det pressar förstås priset på gamlingen.

Importören sänkte priset för att sälja ut lagerbilarna, men priset är så lockande att nya 406:or skeppas till Sverige för att klara efterfrågan.

Billigast är 1,8-litersmodellen på 117 hk. 2-litermotorn på 137 hk kostar 10 000 kr mer. Skillnaden är 20 hk och bättre segdragning, och lite lägre ljudnivå på motorvägen.

Båda är fullutrustade med finesser som regnsensor, armstöd fram, cd-spelare med rattreglage och självklart elhissar och fjärrstyrt c-lås. Även vagnskadegaranti ingår.

Små bekväma stolar

Åkkomforten är mycket bra. Fjädringen sväljer det mesta, stolarna är lite små men bekväma, även bak. 1,8:an kan däremot bli lite surrig i god motorvägsfart.

Köregenskaperna är bra, men när man pressar bilen märks det att chassit inte är färskt. Det kan hoppa och stöta lite fram och fullastad i en undanmanöver kan baken sladda iväg lite väl mycket.

Bästa köpet är kombin (154 800). 10 000 kronor dyrare, men det brukar man få tillbaka den dag kombin ska säljas igen. Skuffen rymmer allt och lite till. Slutligen har Peugeots andrahandsvärde ökat rejält sedan ungefär ett år tillbaka. Tidigare var Peugeot ett fynd på beg-marknaden. Numera är bilarna präktigt dyra. Succéerna 206 och 307 drar upp priserna även på de andra Peugeot-modellerna.

Räkna därför med att en ny lågprisad 406 Classic behåller värdet bra.

Provkört: Peugot 406 Classic kombi

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln