Första bilderna på nya Saaben

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-02-11

Sportcombin kan bli en storsäljare

Här är för första gången Saabs egna bilder på nya 9-3 kombi.

Bilen ska presenteras på bilsalongen i Genève i början av mars, försäljningen börjar i september och toppmodellen Aero får en alldeles ny 250-hästars V6-motor med turbo.

9-3-modellen, som utvecklades tillsammans med Opel, skulle snabbt bli en hel familj bestående av fyradörrarsmodellen, en cabriolet och en kombi.

Men Saabs dåliga ekonomi gjorde att General Motors ledning i Detroit stoppade kombi-modellen på obestämd tid. Ingen kombi innan ekonomin sanerats, var det övertydliga budskapet.

Beslutet har slagit hårt mot både Saab och Trollhättan eftersom kombimodellen förväntas bli en riktig storsäljare.

Men nu är alltså kombin äntligen på gång. Förserie-tillverkningen har redan startat i liten skala och efter semestern går produktionen upp i fullfart.

Storsäljare

Särskilt på den svenska hemmamarknaden är mellanstora kombibilar storsäljare. Ford Mondeo, VW Passat och på senare år kombimodellerna från Peugeot och Citroën hör till de bilar som säljer allra bäst, förutom eviga bestsellern Volvokombin V70.

Saab 9-3 kombi, eller Sportcombi, som är Saabs eget namn på modellen, har alla förutsättningar att klättra till en plats bland de tre, fyra bästsäljande bilarna i Sverige.

Huggen ur sten

Saab betonar bilens sportiga egenskaper som ärvs direkt från vanliga 9-3. Formgivningen karaktäriserar Saab som ”huggen-ur-sten”, en devis som påminner om GM-bilen Chevrolets amerikanska slogan ”Like a Rock”.

Huggen-ur-sten-formgivningen skiljer sig i varje fall markant från den större 9-5-modellens. Bland annat är den karaktärisktiska böjen bakom bakre sidorutan borta.

Helt ny V6-motor

Saabs formgivare har trollat med sidolinjen för att få den ganska stora och rymliga kombin att se nätt och sportig ut. Tricket är att sidorutornas överdel lutar svagt bakåt/neråt trots att taklinjen är i det närmaste vågrät.

Kombin får samma teknik och samma motorer som vanliga 9-3. Det betyder fyrcylindriga motorer med eller utan turbo och två dieslar. Men dessutom gör en helt nykonstruerad V6-motor på 2,8 liter och 250 hk debut i kombin. Den motorn kommer även i vanliga 9-3 så småningom.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln