Fullträff för Peugots nya form

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2004-06-15

- men kör- egenskaperna inte så bra som utlovat

Mellanklassbilen 407 är den senaste i raden av nya läckra modeller från Peugeot.

Bilen är snygg att titta på, full av ny teknik och priset under 200 000 kronor lockar.

Men köregenskaperna är inte så bra som konstruktören hävdar.

Peugeot gör ett stort nummer av den avancerade och helt nykonstruerade framvagnen. Nu hålls hjulen på plats med hjälp av dubbla triangellänkar istället för den vanliga lösningen med fjäderben av McPherson-typ.

Hjulupphängningen har utvecklats för Peugeots tävlingsbilar i den tyska serie som motsvarar STCC, alltså en tävling för extrema racerbilar förklädda till vanliga familjebilar.

Klarar inte ojämnheter

I teorin skulle den påkostade framvagnen och den lika dyrbara flerlänkaxeln bak ge 407 köregenskaper utöver det vanliga. Men i verkligheten har den mindre och tre år gamla modellen Peugeot 307 med sin traditionella McPherson-framvagn och sin billiga mjukstela bakaxel bättre, mer underhållande och mer förutsägbara köregenskaper.

407 klarar inte av ojämnheter i en kurva utan att framhjulen tappar greppet. Bilens framdel studsar utåt i kurvan och när den får fäste igen tappar bakvagnen greppet.

Tufft antisladdtest

På motorvägarna i södra Portugal, där Aftonbladet testade nykomlingen i lite högre hastigheter, fick antisladdsystemet Esp (som är standard) jobba hårt på att få bilen i balans igen.

Problemet är sannolikt att 407 gjorts alltför komfortabel. Fjädringen är franskt mjuk, nästan gungig, trots de 17-tumshjul med lågprofildäck som testbilarna var utrustade med.

Förmodligen behövs det styvare fjädrar, stötdämpare och krängningshämmare för att få ordning på köregenskaperna. Då blir bilen mindre komfortabel, men här finns å andra sidan gott om marginaler att ta av.

Bilen skulle lanseras i juni men nu är premiären uppskjuten till oktober, i bästa fall har chassiteknikerna fått ordning på bilen till dess.

Ny succé

Det mesta talar trots allt för att 407 blir en ny succé.

Formgivningen är en fullträff. Det är stramt, sparsmakat och tidlöst och den Ferrariinspirerade grillen ger karaktär.

Invändigt är det lyxbilskänsla även om inte detaljkvaliteten är ”premium”.

Dessutom är mittkonsolen med alla sina knappar i plottrigaste laget.

Baksätet är inte lika rymligt som man kan tro. Insteget är rätt trångt och på plats där bak är det ont om plats för fötterna. Den som vill se framåt måste luta sig mot bilens mitt för att se förbi framstolarnas stora nackskydd (och då har man ett plastbeslag i taket som definitivt inte är roligt för huvudet om bilen skulle studsa till i ett gupp).

Baksätet är inte riktigt perfekt vare sig för barn eller vuxna.

Bagaget däremot är rymligt och har en för biltypen, fyradörrars sedan, rejäl öppning.

Glastak

Men Peugeots svenske importör räknar med att flertalet 407 blir kombin SW med jättestort glastak och det måttliga prispåslaget 10 000 kronor. Den versionen har vi inte kunnat prova än men baksätet är bättre och bagaget jättelikt.

407 ersätter megasuccén 406 som just nu slutsäljs till vrakpris (se artikeln bredvid) Nykomlingen blir nära 40 000 kronor dyrare (med samma motor) men har mer utrustning och är ändå billigare än de flesta konkurrenterna. Bara koncernsystern Citroën C5 på samma bottenplatta, och ett par gammalmodiga koreaner är billigare.

Knappt 200 000 kronor

Med basmotorn på 136 hk börjar priset strax under 200 000 kronor för en i det närmaste fullutrustad bil.

Antisladdsystem är standard tillsammans med automatisk klimatanläggning med två temperaturzoner, cd-radio med rattreglage, regnsensor, plyschklädsel, läderklädd ratt, färddator, farthållare och alufälgar.

De få utrustningspaket som erbjuds är rena överkursen och egentligen helt onödiga.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln