Ratta rätt i navigatordjungeln

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-05-28

Nu finns allt ifrån trafikinformation till multimediaspelare i dosan

Nu blir bilnavigatorn intelligent.

Smart körhjälp ska driva på intresset för gps i bilen.

Även hotell och restaurangbord ska kunna bokas från navigatorn.

Marknaden för bilnavigatorer är fortfarande glödhet. Samtidigt som några av de gamla tillverkarna gått samman för att klara konkurrensen fortsätter nya företag att kasta sig in i kampen om kunderna.

Det märks både på utbudet och på priserna. Priskriget mellan tillverkarna är stenhårt och de nya modeller som är på väg ut i butikerna kan mer men kostar trots det mindre än de som kom i höstas.

Två trender är tydligast när man tittar på vårens utbud av bilnavigatorer. Den ena är intelligent körhjälp som håller reda på trafikflöden på olika vägar och utifrån det väljer snabbaste vägen till målet och som i förväg varnar om nödvändiga filbyten inför en kommande avfart.

Hitta bättre där du är

Den andra är kraftigt förbättrad information om butiker, hotell, restauranger och liknande i det område man befinner sig. De gamla intressepunkterna finns kvar, men kompletteras med till exempel information från de lokala gula sidorna eller liknande.

— Vi kan aldrig hålla oss lika uppdaterade själva som lokala partners som hela tiden följer de område där de är verksamma, säger dansken Peter Andersson som är försäljnings- och marknadsansvarig för Mios navigatorer i Norden.

Från i sommar kommer det dessutom att bli möjligt att boka hotellrum direkt från en bilnavigator som ansluts till mobilnätet via bluetooth och en mobil.

Inbyggd trafikinformation

Dessutom fortsätter alla leverantörer att satsa på trafikinformationskanalen tmc, som i Sverige drivs av Vägverket. En estetisk nackdel med tmc är att den kräver en extra antenn. Något som inte ser så snyggt ut instrumentpanelen.

Men flera tillverkare har fattat det och från och med i vår byggt in tmc-antenn i sladden till laddaren. Bara en kabel att hantera i framrutan.

Kartorna blir hela tiden bättre, men är fortfarande långt från perfekta. Tillverkarna är medvetna om detta och försöker hitta på olika lösningar där man kan dra nytta av användarnas erfarenheter och kunskap för att göra dem bättre. Och priset på uppdateringar av kartor och information om hastighetskameror sjunker och ser ut att bli en viktig konkurrensfaktor i slaget om köparna.