Ballistics inget att flina åt

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2000-10-26

Glöm Ferraribilar. Glöm jetflygplan.

Ballistics är här. Världens snabbaste racingspel – gjort av helt okända svenska spelföretaget Grin.

Vi spände fast säkerhetsbältena och hälsade på.

Bröderna Ulf och Bo Andersson har skapat Ballistics, ett supersnabbt racingspel utan vapen.  www.grin.se/ballistics Obs! Bilden är ett montage.

Klockan 10.00 Londontid den 3 september. Monter NG 270 på spelmässan ECTS. Båset är några få kvadratmeter. På väggen hänger affischer med en clownmun förvriden till ett bredare, elakare leende än Jokerns i ”Batman”. En ensam dator börjar blixtra som ett stroboskop. En vansinnesfärd i överljudshastighet genom tunnlar som vrider sig, böjer sig och snurrar runt.

Svenska spelföretaget Grin möter världen – med racingspelet Ballistics. Och de första besökarna stannar häpet till.

– Det var häftigt. Man kände verkligen att nu? nu är vi inne i spelbranschen, säger Bo Andersson, 24, vd på Grin.

Det är närmast unikt. Ett okänt spelföretag står där med ett nästan färdigt spel som ingen har hört ett knyst om. Nu slåss flera stora förläggare om titeln – som Grin hoppas är ute till jul.

Allt började i källaren i föräldrahemmet i Huddinge strax utanför Stockholm. Bröderna Bo och Ulf Andersson trixade till små teknikdemos på sina hemdatorer. Och drömde om att göra ett eget spel.

– Det är hemmaskolad källarträning för mig, säger Ulf Andersson, 21, som är ”lead designer”, den som skapar Ballistics genomgående grafiska stil.

Bo utbildade sig till civilekonom – men specialiserade sig på spelbranschen. Klasskamraterna som skulle bli börsmäklare skakade bara på huvudena,

Under två år skapades sedan tekniken med programmerare som helt oavlönade utvecklade hjärtat i spelet, 3D-motorn.

– Det skulle bli ett verktyg för att sedan kunna göra vilket spel vi vill, säger Bo Andersson.

Nu snickrar 13 personer på Ballistics i en kal, oansenlig företagslada i Huddinge. Det är två närmast Knatte och Fnatte-samspelta bröder som beskriver sitt verk.

– Det kommer att komma lite hinder snart, säger Ulf.

– Ja, att bränna in i en pelare i 1 500 knyck blir inte snyggt, säger Bo.

– Då blir man till pulver.

– Ja, då exploderar man, vill jag lova.

Alla kan inte spela det

Ballitics är som klassiska racingspelet Wipeout, fast utan vapen och i tre dimensioner. Detaljrikedomen är enorm. Men så får inte alla lira Ballistics heller. Grin struntar helt enkelt i dem som inte har rätt nya datorer med snabba grafikkort.

Men Grin skissar redan på två nya projekt. Båda är actionspel, avslöjar Bo Andersson som har målet solklart för sig. Grin ska inte bli störst – men tuffast.

– Vi kommer nog bli ett av de fräckare företagen att jobba på, säger han med ett leende lika brett som Grins logotype.

Henrik Rudin

Följ ämnen i artikeln