Se upp för auktions- bluffarna på nätet

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-04-24

Vanligaste bedrägeriet på nätet - så undviker du att drabbas

Var försiktig när du bjuder på internetauktioner. Du riskerar att råka ut för en bluff.

Men det finns garantier hos en del av sajterna, och smarta knep du kan ta till om du drabbas.

- Vi kan spåra bedragarna, säger Traderas vice vd Jonas Nordlander.

Nyligen publicerade IFCC, The Internet Fraud Complaint Center, sin årsrapport om bedrägerier på nätet. IFCC är ett samarbete mellan FBI och National White Collar Crime Center i USA. Undersökningen baserar sig på anmälningar som kommit in via deras sajt.

43 procent av de totalt runt 50 000 anmälningarna handlade om auktionsbedrägerier. Enligt National Consumers League, en oberoende konsumentsajt, har 40 procent av auktionsshopparna råkat ut för problem med transaktioner.

I USA är auktioner på nätet oerhört populära, men även i Sverige handlar vi mycket på auktionssajter. Däremot är det oklart hur omfattande bedrägeriverksamheten på dessa sajter är, eftersom polisen inte har någon samlad statistik av polisanmälningar av den här typen.

- Det är ett relativt frekvent brott, även om det inte är det vanligaste brottet på nätet, säger Stefan Kronqvist på Rikskriminalens IT-brottsrotel.

Han får medhåll av Hans Nordlander på länskriminalen i Stockholm.

- Det kommer säkert att öka, och jag tror att vi har ett stort mörkertal, säger han.

Flergångsbedragare

Tradera och QXL är ett par av de större svenska auktionssajterna för privatpersoner och företag. Båda uppger sig vara medvetna om problemet med bedragare, men säger samtidigt att det är en liten del av användarna som försöker luras.

- Det är några få - en liten, liten bråkdel som står för många av de här brotten. De som agerar bedrägligt dyker oftast upp i fler sammanhang. I samarbete med andra auktionssajter är vi dem hack i häl hela tiden, och ibland även steget före, säger Christine Platon, marknadschef på QXL. Någon siffra på antalet anmälningar har hon inte.

QXL har en försäkring som ersätter köpare med upp till 5 000 kronor om de råkar ut för bedrägerier.
Det är några få - en liten, liten bråkdel som står för många av de här brotten

Men både QXL och Tradera påpekar att även köparen har ett visst ansvar.

- Som köpare ska man inte betala pengar i förskott om det inte är så att man känner personen eller känner att man kan lita på henne eller honom på grund av omdömessystemet, säger Traderas vice vd Jonas Nordlander.

Omdömessystemet går ut på att köpare och säljare sätter betyg på varandra efter avslutade auktioner. På så sätt kan man se vad andra har tyckt om den man funderar på att köpa en vara av.

Om en medlem får dåliga betyg kan auktionssajterna stänga av honom eller henne. På Tradera sker det när totalbetyget är negativt, på QXL om en medlem fått fler än tre minus.

Filter och polissamarbete

För auktionssajterna är trovärdigheten viktig, så att kunderna ska känna sig trygga när de handlar. Därför är de noga med att påpeka att de har vidtagit flera åtgärder för att höja säkerheten.

- Vi har ett så kallat anti-fraud filter, där vi lägger in sökord som vi uppdaterar veckovis. Om det till exempel finns olaglig avkodningsutrustning i omlopp så vet vi vilka nyckelord som finns med i sådana auktioner. De auktionerna bromsas då. De hinner komma upp på sajten, men sen görs det körningar genom filtret, så vi kan plocka bort dem innan auktionstiden gått ut, säger Christine Platon.

- Vi har ett gott samarbete med polisen. De har förstått nu att e-handel är något som måste tas på allvar, och att det liksom med allt annat finns bedragare där, och då måste man kunna agera på det, säger Jonas Nordlander.

När en polisanmälan har lett till en förundersökning hjälper auktionssajterna polisen att ta fram säljarens ip-nummer ur sina loggar. De ser då hur han eller hon har kopplat upp sig mot nätet, och har möjlighet att spåra säljaren.
Vi har lyckats spåra busfrön på skolor

Polismyndigheten har med stöd av lag möjlighet att gå till säljarens internetoperatör och få ut abonnentuppgifter med hjälp av ip-nummer och tidsangivelser.

- Vi sparar alltid ip-loggar, så vi ser när personen har varit inne. Ip-numret kan man följa hem till personen. Sitter man på ett bibliotek eller en skola är det självklart svårare, men vi har hittat busfrön på skolor ibland där man har kunnat komma fram till vem det är, eftersom de vet vem som har suttit där, säger Jonas Nordlander.

Spara e-posten

Men på grund av det stora informationsflödet är det inte säkert att internetoperatörerna sparar sina loggar långt tillbaka i tiden, och då kan det vara svårt att få fram varifrån uppkopplingen kommer.
Som buse på internet ska man absolut inte känna sig säker

- Därför är det viktigt att man snabbt kontaktar auktionssajten och om möjligt bedragarens internetleverantör och ber dem att se till att informationen sparas, om man råkat ut för ett bedrägeri, säger Hans Nordlander på länskriminalen i Stockholm. Tala även om vilket datum och klockslag mejlen sänts.

- Spara all e-post från säljaren. Har du ett webbmejlkonto ska du spara e-posten på kontot, säger Hans Nordlander.

Den typiska bedragaren på nätet är en kille mellan 15 och strax över 20, bedömer Hans Nordlander, även om det finns undantag.

Många tror att de är osynliga på nätet och kan göra vad de vill utan att åka fast.

- Som buse på internet ska man absolut inte känna sig säker, utan man ska i allra högsta grad passa sig, tillägger Jonas Nordlander.

Läs mer

Lotta Holmström

Följ ämnen i artikeln