E-type: Sluta stjäla min musik!

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-01-16

E-type var stjärna långt innan mp3 slog igenom.

För honom har ”musikrevolutionen” hittills bara inneburit att han går miste om miljoner.

– Det är klart att jag är förbannad! Man blir det när man blir bestulen, säger Martin ”E-type” Eriksson.

 Napster är skrämmande. Som att fixa bensin utan att betala för det , säger E-type.   TYCK TILL om mp3 och musik på nätet

E-type går nu till attack mot de över 30 miljoner människor som olovligen laddar ner musik via bland annat Napster i stället för att köpa skivorna.

Enligt popstjärnan är det ingen tvekan om att det handlar om ren stöld – och att det är artisterna och låtskrivarna som är de stora förlorarna.

– Visst fan är det stöld. Jag har ärligt förtjänat de pengarna, men får inte betalt för mitt arbete, säger E-type.

Hur mycket det har kostat honom vet han inte.

– Och så länge det inte går att stoppa vill jag helst inte tänka på det.

– Jag tycker att det är skittrist.

Han känner sig maktlös. Själv kan han inte stoppa den olagliga spridningen, och enligt honom gör skivbolagen ”inte ett jävla handtag” för att hjälpa till.

– De stora skivbolagen förlorar inte lika mycket som vi artister och därför gör de inte ett skit åt det, säger E-type.

– Det är skrämmande. Som om man skulle komma på ett sätt att fixa bensin utan att betala för det. Bensinbolagen skulle stoppa det direkt! Men när folk laddar ner låtar som man själv är upphovsman till bryr sig ingen, säger E-type uppgivet.

I slutänden kan också konsumenterna bli förlorare. Små band får svårare att komma fram eftersom skivbolagen får mindre pengar att satsa på osäkra kort.

– Och det trista blir att jag måste ta tre gånger så mycket betalt vid konserterna. För de som står i publiken har ju redan laddat ner min musik och snott mig på pengarna, säger E-type.

Laglig försäljning av musik på internet är han däremot väldigt positiv till, och tror att det kan leda till halverade skivpriser. E-type:

– Jag tror att det finns en strålande framtid. Men inte så länge tolvåriga kids har bättre koll än stora, dyra skivbolagsdirektörer.

Johan Furusjö

Följ ämnen i artikeln