Så kan du bli skjuten i dataspel – på riktigt

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-03-31

Ny väst ska ge 4D-upplevelse när du spelar

Nu kan du känna när du blir skjuten i dataspel. En spelväst vibrerar och slår dig när du samtidigt som du träffas av kulor i spelvärlden.

Tactile Gaming Vest, TGV, är en väst för den som inte nöjer sig med att bli pangad och skjuten på i den virtuella världen. Den har tagits fram av några forskare på University of Pennsylvania.

Elektromagneter i bröstet och ryggen av västen ska återskapa känslan av att bli träffad av en kula. Små motorer som sitter mot skulderbladen vibrerar för att simulera hur det känns att bli huggen med kniv i ryggen.

De olika elektromagneterna är sedan kopplade till spelet på ett sådant sätt att om du blir skjuten från en viss riktning, så är det de motsvarande elektromagneterna som reagerar. Forskarna har använt spelet "Half-Life 2" i sitt projekt som blev klart under våren.

Ska ge 4D-upplevelse

Inom forskningsvärlden finns flera liknande koncept men alla fungerar inte lika bra. Pneumatiska versioner använder tryckluftsteknik men reagerar inte lika fort som TGV, menar upphovsmännen.

Tanken är att spelvästen ska ge en så kallad 4 D-upplevelse, där den fjärde dimensionen är just känsel. Västen ska i framtiden kunna användas även när du ser på film.