Så här gör du för att inte bli lurad

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-05-28

Fynd – eller bluff?

På begagnatmarknaden kan det vara svårt att avgöra.

Vi visar hur du ska göra för att inte bli lurad.

Mardrömmen är att paketet med den nya mobiltelefonen innehåller en tegelsten i stället. Då står man där med skägget i brevlådan.

De vanliga reglerna om konsumentskydd gäller bara när du köper en vara från ett företag. När privatpersoner handlar direkt från varandra är skyddet betydligt sämre. Tänk därför på att:

Betala aldrig i förskott. I värsta fall försvinner pengarna lika spårlöst som det du betalat för. Om ni bor i varsin ände av Sverige och inte kan träffas får postförskott duga.

Var misstänksam mot extremt billiga erbjudanden eller mirakulöst bra produkter.

Ta kontakt med säljaren och prata igenom köpet, helst ansikte mot ansikte. Köpet känns tryggare när man vet vem säljaren är.

Åk och titta på prylen om det är möjligt. Då vet du vad du får och det ger större säkerhet.

– Det bästa är om säljare och köpare kan träffas, särskilt om det gäller större grejor. Begagnade bilar till exempel förutsätter ju att man åker dit och sparkar på däcken, säger Henrik Nordström, ansvarig för Blocket.se, en av de största svenska prylmarknaderna på nätet.

Blocket.se försöker liksom de flesta andra välkända sajterna skydda kunderna så långt det går. Alla annonser granskas manuellt, och det som verkar oseriöst eller oklart rensas bort. Det är inte tillåtet att använda anonyma mejladresser från till exempel Hotmail och Yahoo, eftersom de som annonserar på sajten ska kunna spåras i efterhand.

– Vi kan aldrig ge garantier till hundra procent, men vi hjälper till om något går snett, säger Henrik Nordström.

Andra sajter, som Qxl.se, har ett betygssystem på säljarna där man kan se hur de har skött sig i tidigare affärer.

Åsa Erlandson

Följ ämnen i artikeln