Det hemliga spelrummet

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-02-19

De jobbar med X-box, världens hetaste nöjesteknik.

Deras spel är topphemligt.

Aftonbladet gläntar på dörren till spelvärldens Pentagon.

Carl Lundgren på Digital Illusions vill inte visa för mycket.

V i kikar in i ett kalt rum i en sekelskifteslägenhet i centrala Stockholm.

Det har nyss blivit grundligt städat. Det finns inga anteckningar eller skisser på bordet. Datorskärmarna är tomma. Här finns inget som avslöjar vad de unga killarna i rummet jobbar med. De bläddrar utan att läsa i några datortidningar. Vi möts av luriga leenden.

Men datorerna är speciella. Borstat stål med en lysande grön cirkel och ett X i mitten.

Här görs ett topphemligt spel.

För den kommande spelmaskinen X-box.

– Det är svårt att inte försäga sig. Jag kan bara säga att det kommer att bli jäkligt bra, säger projektledaren Carl Lundgren.

För ett år sedan frågade Microsoft svenska Digital Illusions om de ville utveckla spel till datajättens tv-spel X-box. Företaget har nu kontrakt på tre titlar. En ska ska vara klar när X-box har Sverigepremiär nästa vår.

Men även om spelet är hemligt kan teamet avslöja hur det är att jobba med den allra hetaste speltekniken.

– Det är fantasin som sätter stopp. Man kan smälla på med så mycket effekter och färger, det är som en helt ny penna att rita med, säger Mikko Tähtinen som jobbar med grafiken.

– Vi sitter ju med Maya, det mest avancerade grafikprogrammet som finns, och det klarar inte av att ta med så mycket grafik som X-box kan ha. Minnet tar slut, säger hans kollega Joakim Wejdemar förundrat.

”Pc är apstadiet”

X-box har mött skeptiker eftersom den är baserad på pc-teknologi. Men Carl Lundgren avfärdar invändningarna om att den skulle bli en halvdan dator.

– Pc är apstadiet jämfört med X-box, säger han.

För Digital Illusions är X-box revolutionerande. Inte bara för att de intygar att datorkraften är mäktig utan för att spelmaskinen erbjuder nya sätt att framställa verklighetstrogna effekter.

– Det kommer att se ut som att spelfigurernas hud verkligen är hud. Vi kan göra naturligt hår och gräs, sånt som tidigare har varit ytterst svårt att framställa.

Den kraftfulla tekniken strax bortom horisonten – X-box och troligen också Nintendos Gamecube – gör att kreativiteten släpps loss, enligt teamet.

– Det handlar snart inte längre om att den ena tekniken är bättre än den andra utan snarare hur den utnyttjas, säger Joakim Wejdemar.

Man undrar hur Digital Illusions utnyttjar tekniken. Företaget har haft några av sina största framgångar med bilspel.

När man funderar på vad ni gör för spel kommer man väl att tänka på racing?

– Vem vet, skrattar Carl och stänger dörren till det hemliga spelrummet.

Nära samarbete med Microsoft

Henrik Rudin

Följ ämnen i artikeln