Nästan alla blir lurade

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-03-31

Jag är förvånad att jag ens kom upp i hälften

Nästan alla blir blåsta på sitt bredband.

Bara en av sex surfar med den hastighet de betalar för, visar Aftonbladets undersökning.

”DET ÄR SKIT” Magnus Holmström betalade Glocalnet för 8 Mbit – men han fick aldrig mer än 4. ”Det har funkat uruselt”, säger han.

Vi lät 12 personer runt om i Sverige mäta hastigheten på sitt bredband. Bara två surfade med den hastighet de betalar för.

Sämst gick det för Magnus Holmström, 41. Han betalar Glocalnet för upp till 8 Mbit per sekund – men kom aldrig upp i mer än 4 Mbit.

– Jag tycker det är skit. Och då ska du veta att jag är förvånad att jag ens kom upp i hälften, det har funkat uruselt tidigare, säger han.

Fel marknadsföring

Glocalnet skyller på ledningarna.

– Vi skickar alltid ut full hastighet från telestationen. Att hastigheten ändå blir lägre kan bero på kvaliteten på kopparledningarna, avståndet mellan bostad och telestation samt kringutrustning i hemmet, säger Glocalnets vd Martin Tivéus.

Rickard Dahlstrand, projektledare på Bredbandskollen.se, säger dock att leverantörerna inte kan ge högre hastigheter än Aftonbladets test visar – inte med de tekniska förutsättningar som finns i dag.

– Problemet är att man marknadsför sig med en hastighet som man inte garanterar. Då känner folk sig lurade.

Men att surfa i en lägre hastighet än man betalar för är inget man behöver acceptera.

Det slås fast i en vägledande dom från Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

En kund som köpt 24 Mbit fick bara en hastighet av 11 Mbit. Eftersom operatören också sålde ett abonnemang med 8 Mbit, beslutade ARN att kunden skulle betala för den lägre hastigheten.

– Att till exempel sälja 24 Mbit utan att de flesta kommer upp i det står i strid med marknadsföringslagen, säger Ola Svensson, jurist på Konsumentverket.

Lusläs kontraktet

Men många av Aftonbladets läsare har inte ens turen att få ett långsamt bredband.

I många fall fungerar det inte alls. Mejlen kraschar, ständigt återkommande driftavbrott, uppkopplingen försvinner i nio dagar utan någon information om varför – i värsta fall ännu längre.

En del bolag betalar kompensation från dag ett. Andra inte alls.

– Huvudregeln är avtalsvillkoren: vad står det i avtalet mellan dig och leverantören? säger Ola Svensson.

Därför är det extra viktigt att lusläsa kontraktet innan du skriver på.

Följ ämnen i artikeln