Bara sju procent "mycket nöjda" med mobilt bredband

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-04-10

Låg fart och instabil uppkoppling irriterar

Låg hastighet och problem med uppkopplingen är värst.

Det visar en ny undersökning av svenskar med mobilt bredband.

Bara sju procent är riktigt nöjda med vad det betalar för.

Användningen av mobilt bredband har formligen exploderat det senaste året. En halv miljon svenskar satsade på mobilt bredband i fjol och i år räknar analysföretaget Mediavision med att ytterligare 600 000 personer väljer mobilt bredband.

Undersökningsföretaget Zapera lät under mars 204 kunder med mobilt bredband svara på frågor om sin användning av tjänsten.

Höga förväntningar

Drygt var tredje tycker att hastigheten är den största nackdelen jämfört med fast bredband, Nästan en av fyra menar att instabil uppkoppling är det största problemet.

Förväntningarna på snabbt bredband är desamma över hela landet, trots att mobilnäten långt i från är lika väl utbyggda överallt. 61 procent förväntar sig att få minst 3,6 megabyte eller mer och det gäller även personer boende utanför storstäderna.

Används till mycket

Men samtidigt vill man inte betala för snabbare uppkoppling. 69 procent av de tillfrågade vill inte betala mer än de gör idag för en snabbare uppkoppling.

En tredjedel använder sitt mobila bredband mer än tio timmar per vecka. Och över hälften, 62 procent, använder även sitt mobila bredband till att konsumera olika former av vad undersökarna kallar tyngre multimedia: film, video och liknande.

Var fjärde bara mobil

Många har valt att bara ha mobilt bredband. 24 procent av användarna i undersökninen har bara mobilt bredband och ingen annan fast uppkoppling.

Men trots de problem som är förknippade med mobilt bredband var det bara tolv procent av de tillfrågade som uppgav att de var missnöjda med tjänsten. 29 procent uppgav att de var ”varken nöjda eller missnöjda”. Endast 7 procent var ”mycket nöjda”.

Följ ämnen i artikeln