Ny teknik gör oss till paparazzis

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2007-12-12

Vi manipulerar bilder på oss själva – och fotar kändisar

Med kameramobilen i fickan är vardagspaparazzin alltid redo.

Kameramobilen skapar en paparazzikultur och redigeringsprogram för bilder gör oss mer fåfänga. Det visar en ny undersökning från MSN/Windows live som tidningen Kamera & Bild fått ta del av.

– Jag tror vi ser början på en paparazzikultur, kommenterar branschkännaren och kändisreportern Sten Hedman.

Hela 38 procent av de tillfrågade under 18 år har vid något tillfälle tagit kort på en kändis med sin kameramobil. Motsvarande siffra för samtliga tillfrågade är 26 procent.

– Det här är naturligtvis jobbigt för kända människor. När det tidigare fanns en fotograf som de behövde akta sig för finns det nu 400 på varje plats. Sven-Göran ”Svennis” Eriksson berättade exempelvis hur han blir fotograferad var han än befinner sig någonstans. Samtidigt är det såhär som världen ser ut idag, och det måste man skaffa sig ett förhållningssätt till, menar Se & Hörs reporter Sten Hedman.

Många skickar in sina kändisbilder

Undersökningen visar också att 13 procent skickat in en bild de tagit själva till en tidning.

– Jag tror att vi ser en början på en paparazzikultur! Vi har naturligtvis märkt att det kommer in allt fler bilder, men i dagsläget är det mycket sällan vi använder dem. Tekniken – kanske i kombination med viss berusning – gör att bilderna ofta är suddiga och inte håller för att publiceras högupplöst i en tidning. Men beteendet har redan tagit fart, och det kommer inte att dröja förrän tekniken är ikapp. Då kan vi tala om en nation av paparazzi!

Unga photoshoppar sig snyggare

Även fåfängan i det svenska folkhemmet har fått sig en boost genom ny kamerateknik. Bildredigeringsprogram har gjort att eftersom vi kan, vill vi också vara snyggare på bild. Totalt har 31 procent redigerat en bild för se bättre ut själv. Samma siffra i åldersgruppen under 24 år är ungefär 42 procent. Thomas Johansson, professor i socialpsykologi vid Göteborgs Universitet, är aktuell med boken Makeovermani där han skriver om lusten at förändra oss.

– Kroppskulten som kom på nittiotalet handlade om att vi såg att vi kunde förändra oss själva med hjälp av exempelvis gym eller plastikkirurger. Med de nya redigeringsverktygen har trenden kommit även till hur vi förhåller oss till foton – varför vara nöjd med något som vi kan förbättra? säger han.

Mobilen för vardagsbilder

Undersökningen visar också att vi till stor del använder olika kameror till olika ändamål. Mobilkameran: spontana bilder av vardagslivet och fester. Sin ”vanliga” kamera tas med på semestern och högtider.

– Det här handlar om det planerade och det oplanerade fotot. Vi vet att vi kommer att vilja fotografera på bröllop och på semestrar, alltså tar vi med kameran. Mobiltelefonen har man alltid med sig, därför blir bilderna av en annan karaktär. Det roliga är mixen och möjligheten att dokumentera fler sidor av sitt liv än tidigare, då fotoalbumen i huvudsak bestod av födelsedagar och resebilder, säger Louise Leo.

Slutligen konstateras att (inte så förvånande) den analoga kameran är död. Två respektive tre procent använder fortfarande en systemkamera eller kompaktkamera laddad med film. Något som kanske förklarar att 30 procent tar fem gånger fler bilder idag jämfört med för fem år sedan.

Undersökningen gjordes mellan den 31 oktober och den 22 november och totalt 1122 personer har deltagit. I undersökningen poängteras också att resultatet inte ska ses som ett tvärsnitt av Sveriges befolkning, utan endast som siffror baserade på de svarande i undersökningen.

Linus Höök, Kamera & Bild

Följ ämnen i artikeln