Miljardbygget försenat: ”Det är många kockar”

Solvallastaden skulle rädda Solvallas ekonomi – väntar fortfarande på första spadtaget: ”Ingen är det minsta förvånad...”

Publicerad 2023-09-25

Solvallastaden var tänkt att börja byggas 2018 och bestå av uppskattningsvis två tusen bostäder.

Pengarna från försäljningen av marken ska bland annat gå till renoveringar av Solvallas travbana.

2023 närmar sig dock sitt slut och ännu är inte ens detaljplan-arbetet slutfört.

– Det är många kockar inblandade, säger Anders Holmgren, ordförande i Stockholms Travsällskap.

Miljardbygget Solvallastaden söder om Solvalla, med runt två tusen bostäder på en 150 000 kvadratmeter stor yta, har varit på tapeten under många år.

Senast under hösten 2017 rapporterade Trav365 om att första spadtaget var nära förestående.

Spola fram sex år och inget har ännu hänt.

På Stockholms stads hemsida går det att läsa att byggstart är beräknad till 2026.

– Det är förutsatt att vi kommer igång ganska omgående, nu, men hemsidan är inte helt uppdaterad... Detaljplanarbetet har varit pausat under fyra års tid. Läget är som så att detta är fortsatt försenat och det finns inte så mycket nytt att säga, avslöjar Isabelle Stöckel, projektledare på exploateringskontoret.

”2026 låter optimistiskt i överkant”

Anders Holmgren är ordförande i Stockholms Travsällskap och väntar med spänning på att arbetet ska sätta igång.

– 2026 låter i nuläget optimistiskt i överkant. Jag har inte jobbat med den här typen av frågor tidigare men av de experter som vi har kopplat in så är ingen det minsta förvånad över att detta dragit ut på tiden. Det är snarare standard.

Vet du varför detta projekt varit pausat i fyra års tid?

– Jag tror att anledningen till detta är att man inte har löst skolfrågan. Det ska byggas en sådan i Solvallastaden men man har inte lyckats enas om var och hur den ska byggas. I den ursprungliga planskissen är den inritad på mark som ligger för nära Bromma flygplats och det blir därför en bullerfråga.

– Solvalla har erbjudit sig att ställa upp och hjälpa till men Stockholms stad vill ha den på egen mark. Det är många kockar inblandade, med olika uppfattningar.

Vilka svårigheter har uppstått under resans gång som bidragit till dessa förseningar?

– Mig veterligen ingenting alls, utom skolfrågan som bollats fram och tillbaka. Solvalla äger dock inte den här frågan utan det gör Stockholms stad. Så vi kan inte göra annat än att komma med förslag och vara behjälpliga.

”Risk att man gör människor besvikna”

Att travbanor runt om i landet på grund av minskat publikintresse länge tvingats kämpa med ekonomin är vida känt.

Solvalla är inget undantag och det är tänkt att pengarna som Stockholms Travsällskap väntas få in på sikt ska leda till större satsningar på nationalbanan.

– Vi kommer rusta upp vår arena ganska ordentligt och göra den modern för att passa framtidens publik. På vilket sätt vill vi dock inte bestämma förrän vi vet att detaljplanen kommer igång. Annars är risken att man bara gör människor besvikna. Sedan har vi redan gjort en del markförsäljningar under vägen och gjort upprustningar under detta år, bland annat av Kongressen.

– Väldigt krasst uttryckt kan man säga att vi äger 1/3 av marken och Stockholms stad 2/3. Till saken hör också att Stockholms Travsällskap Solvalla, gemensamt med Stockholms stad, redan sålt mark till runt tio privata byggherrar, tror jag. Alla de stora, som Balder och Skanska.

Holmgren menar att bygget av Solvallastaden skulle innebära ett mer levande område kring travbanan som invigdes så långt tillbaka i tiden som 1927, på vad som tidigare var ödemark.

”Vi har haft is i magen”

Han vill inte spekulera i hur mycket pengar som står på spel men det har tidigare talats om runt en miljard kronor – netto.

Vad innebär egentligen de här förseningarna för Solvalla och dess framtid?

– Avtalen är redan färdiga men kickar inte igång förrän detaljplanen är klar. Det är i samband med det som vi säljer marken och får betalt. På ett eller annat sätt kommer det att bli av.

– Om det sedan sker om tre år eller tio, det påverkar oss så tillvida att vi inte kan göra några våldsamt stora ingrepp på vår arena.

Hur frustrerande är denna väntan för dig på att bygget ska påbörjas?

– Det är både frustrerande men ändå inte. Vi har haft is i magen. När det är färdigt är det läge att renovera vår arena. Det är klart att man gärna skulle vilja sätta igång men ingen större fara, så kan jag säga.

”Förseningarna inte till ondo”

Solvallastaden kommer i första hand innehålla bostäder, men exakt hur många kan Anders inte svara på. Tidigare rapporter har föreslagit allt mellan 1.500-2.500.

– Det man kan säga på de positiva fronterna är att tvärbanan byggs ut för fullt. Station Solvalla, precis utanför Hästsportens Hus, ska, enligt plan, invigas tredje kvartalet 2024.

– Där kommer det på sikt att ligga ett torg med alla dess faciliteter. Det blir en mindre stadsdel helt enkelt.

Hur länge har du sett fram emot detta?

– Jag tog över som ordförande 2019 och vi har jobbat oerhört intensivt med den här frågan, framför allt de första två åren när vi höll på med vår del av affären. Nu väntar vi bara på att de andra ska få sina delar på plats.

– Så som byggklimatet är just nu i Sverige är det kanske på sätt och vis positivt att vi inte satte igång för ett halvår sedan? Nästan alla byggprojekt har ju stannat i denna konstiga ekonomi. Ser man till ett långt perspektiv kommer förseningarna inte vara till ondo, avslutar Anders.

Följ ämnen i artikeln