Travbanornas kamp mot klockan: ”Har inget val”

Kravet på godkänd banbelysning ännu inte slutförd på alla svenska banor: ”Finns ingen buffert”

Uppdaterad 2024-03-20 | Publicerad 2024-03-19

Örebrotravet, Kalmartravet och Bollnästravet är de svenska travbanor som ännu är långt ifrån ST:s krav på uppdaterad banbelysning.

Flera svenska travbanor går på knäna.

Nu måste de förnya banbelysningen innan årsskiftet – för miljoner som inte finns.

– Det är blytungt med räntor i dagens läge, säger Örebrotravets vd och sportchef, Björn Andersson, som tror sig kunna lösa kostnaden med en egen markförsäljning.

– Det blir ett antal miljoner som vi måste låna, fortsätter Kalmartravets travbanechef Magnus Johansson.

Redan 2009 beslutade förbundet Svensk Travsport att landets travbanor skulle uppgradera och förnya sina banbelysningar.

Anledningen: för att klara av den moderna HDTV-produktionen.

Nu, sexton år senare, finns det fortfarande flera svenska travbanor som ännu inte genomfört den stora förändringen. Klockan tickar snabbt då ST:s krav har deadline den 31 december 2024. Annars riskerar banorna att fråntas stora tävlingsdagar.

Ekonomin tuff för Örebrotravet

Tre banor, Örebrotravet, Kalmartravet och Bollnästravet, är ännu långt ifrån att uppnå förbundets krav – och tiden börjar bli knapp, något som facktidningen Travronden rapporterat om tidigare.

– Det här är det krav ST har i år. Vi har planerat för det och trodde att vi skulle vara klara med en köpare av marken vi ska sälja för att finansiera banbelysningen. Ska man låna till såna här investeringar då blir det blytungt med räntor i dagens läge. Men vi hoppas att det ska vara klart med affären inom några veckor. Vi har varit i kontakt med olika leverantörer, samlat in offerter och i april ska vi välja den leverantör vi vill ha, förklarar Örebrotravtes vd och sportchef Björn Andersson till Trav365.

Är du orolig över att inte hinna i tid?

– Nej, men ska komma ihåg att vi har en av Sveriges äldsta belysningar. Vi har tagit lite undersökningar på innerplan, master måste bytas ut, men jag hoppas fundamenten klarar det. Det är en dyr investering, dyrare än exempelvis Färjestad som kunde använda mycket, inte lika gamla.

– Det blir dyrare för oss och jag hoppas vi löser detta utan att behöva låna, för i så fall har vi inte råd att ha alla kvar, då måste vi krympa organisationen. Vi travbanor får mindre pengar av ST i år och har stora kostnadsökningar. Men vi har inget val, man får inte tävla annars på den mörka årstiden. Vi ska få ordning på belysningen 2024.

Örebrotravet.

Kalmartravet: ”Vi måste låna”

På Kalmartravet är banans travbanechef, Magnus Johansson, mycket väl medveten om att något måste göras – och det snart om man ska hinna i tid.

Men någon oro över att infria ST:s krav finns inte.

– Vi måste leva upp till det här för att uppnå den nivå för att vara tillräckligt attraktiva i exempelvis tv-sändningarna, att möta upp kvalitén. Vissa banor har en ljustäthet som är starkare än flera av arenorna i fotbollsallsvenskan. Vissa banor är klara, vissa har satt i gång sin process, men det är inget drama. Vi ska lösa det på de bästa villkoren.

Hur tar ni hand om den stora kostnaden?

– Vi har en offert sedan förra året, det blir ett antal miljoner som vi måste låna. Det är en jättestor investering för oss som tillhör mellanbanekategorin. Vi får försöka anpassa driften.

Hur ligger ni till och känner du någon oro för att inte hinna i tid?

– Processen är igång. Vi har börjat mäta master och stolpar på anläggningen. Vi måste veta hur positioneringssystemet ser ut. Det får inte skymma. Jag känner ingen oro, men vi måste öka upp processen i takt. Det finns gott om tid fortfarande, särskilt i södra Sverige där det inte är någon snö. Vi har talat med flera leverantörsgrupper som är kapabla att genomföra installationen.

Kalmartravet.

Bollnästravet: ”Ingen buffert”

Trav365 har sökt Bollnästravets travbanechef Stefan Samuelsson utan framgång.

Men i slutet av januari uttalade han sig för Travronden.

– Det finns ingen buffert till det här, då måste vi i sådana fall skära i flera andra bitar. Just nu befinner vi oss i en fas med offertförfrågningar och det känns svårt att säga hur mycket det kommer att kosta. Gissningsvis runt tio miljoner kronor, sa han till facktidningen.

Bollnästravet.

Förbundet: ”Kan söka dispens”

Svensk Travsports vd, Maria Croon, bekräftar att det är Örebro, Bollnäs och Kalmar som är de travbanor som ännu inte är färdiga.

– I Halmstad pågår arbetet och är klart under våren. Färjestad påbörjar arbetet snart och är klart under sommaren. Övriga Året runt-banor är klara, säger hon till Trav365.

Vad händer om de inte uppfyller kravet om godkänd banbelysning innan årsskiftet?

– Svensk Travsports styrelse har gett de kvarvarande banorna möjlighet att söka ett års dispens, vilket också kommunicerats till dem. Dock kommer det att påverka tävlingsplaneringen på så sätt att det blir färre dagar till dessa banor under den period då tävlingarna sker i mörker.

”Tuffa ekonomiska tider”

Flera banor vittnar om tuffa ekonomiska kalkyler för att infria kravet. Hur ser ni på det och vilket stöd kan och ska ni ge?

– Självklart är det tuffa ekonomiska tider för många travbanor. Kravet på uppdaterad banbelysningen har dock funnits länge och varit väl känt och förankrat bland alla banor. Svensk Travsport ger en investeringsersättning för ny banbelysning och det gäller även dessa banor som nu återstår. Dock har många banor också gjort investeringar för att infria kraven och Svensk Travsport kan inte gå in med några mer medel till enskilda banor.

– Dock finns nu som sagt möjligheten till dispens i ett år men att det också påverkar tävlingsplaneringen. Det är viktigt att ha med sig att uppdateringen görs av flera anledningar som säkerhet för aktiva samt upplevelse för banpublik och tv-tittare, avslutar Croon.

Maria Croon, vd på Svensk Travsport reder ut vad som gäller för de banor som ännu inte är klara med uppdatering av banbelysningen.

Följ ämnen i artikeln