”Det är ett hån och de kränker oss kuskar...”

Stjärnorna rasar mot förbundets nya reseregel • Stark kritik mot Svensk Travsports sportchef: ”Maktmissbruk”

Uppdaterad 2022-02-11 | Publicerad 2022-02-03

Några ur Sveriges kuskelit är rasande på den nya reseregeln som träder i kraft den 1 mars.

Nya regeln från Svensk Travsport: kuskar får inte köra på dubbla banor om avståndet är längre än 22 mil.

Beslutet har fått delar av den svenska kuskeliten att explodera.

– Varför förbjuda enskilda företagare att arbeta, säger Magnus A Djuse.

– Ska förbundet vara en trafikpolis?, undrar Ulf Ohlsson upprört.

Under fredagen kom beskedet från Svensk Travsport att kuskar och ryttare, från och med den 1 mars i år, inte får delta på två banor samma dag om avståndet överstiger 22 mil.

Svensk Travsports sportchef, Robert Karlsson, skriver på förbundets hemsida att de tre huvudskälen till att man nu inför en avståndsgräns är följande.

1) Vi vill att kuskarna ska kunna ha marginaler för ett tryggt och trafiksäkert resande och kunna vara utvilade när de kommer till tävlingsbanan.

2) Vi vill att kuskarna före och efter loppen ska ha möjlighet att kunna ägna mer tid åt sina uppdragsgivare tränarna.

3) Vi vill sprida styrningarna på fler händer inom vardagstravet. Den nationella kuskeliten ska kunna fokusera fullt på dagens huvudtävling medan andra- och tredjebanan gärna kan ha lite mer lokal/regional prägel.

”Stressiga resor mellan banor”

Karlsson utvecklar sitt resonemang.

– Det är förstås en balansgång mellan säkerhet och de aktivas yrkesfrihet. Vi känner inte idag att vi vill totalförbjuda dubbelt tävlande, men vi är samtidigt oroade över de upprepade inspel vi får om bland annat stressiga bilresor mellan banor. Mig veterligen har det bara inträffat någon enstaka trafikolycka för dubbeltävlande kuskar ännu, men jag vill inte låta det gå längre än så innan vi agerar, säger han i kommunikén.

”Varför förbjuda företagare att arbeta”

Beslutet har rört upp känslorna ordentligt på flera av landets toppkuskar.

Unge stjärnskottet Magnus A Djuse är mycket kritisk och dömer ut den nya regeln fullständigt.

– Det kanske inte påverkar min vardag jättemycket då jag sällan kör på dubbla banor, men jag är ändå väldigt kritisk. Varför förbjuda enskilda företagare att arbeta? Att då börja med trafiksäkerhet mot kuskar som är långt ner på den skalan. Exempelvis hästskötare som kan börja jobba klockan 05.00 på morgonen och sedan köra med överlast till trav på eftermiddagarna och köra hem sent på kväll/natt, det är betydligt värre. Vi kuskar kan sova på morgnarna och vara utvilade, samtidigt som man öppnar upp för tränare att skötare att fortsätta likadant, säger den 21-årige catchdrivern.

Hur tror du förändringen kommer att påverka och finns det några positiva effekter?

– Det blir bara negativt och dessutom mindre spel om toppkuskarna kör mindre lopp. Tränare blir lidande och får inte de kuskar de vill ha. Det blir kompletteringar och man kommer att lurpassa på varandra. Jag vet många tränare som inte är nöjda med beslutet och det drabbar sporten, ATG och deras omsättning. Det är ett hån och de kränker oss kuskar, man är missunnsam. Vi är enskilda företagare och borde få sköta det som vi vill utan Svensk Travsports inblandning.

– Det är orimligt att sätta en gräns för en bil. Bättre hade varit att ha en rimlig resplan, det står på ”Google Maps” hur långt det är mellan banorna och sedan lägger man på en timme. När jag kör på ”Valla” under lunchen och sedan vill flyga till Umeå på kvällen går det inte, trots att jag har gångavstånd till Bromma. Sen att Svensk Travsport vill avgöra hur jag ska sköta kontakten med mina kunder är galet.

Är ni kuskar en trafikfara när ni reser mellan travbanorna?

– Nej verkligen inte. Den olyckan jag tror Robert Karlsson refererade till var när jag och Rikard N Skoglund samåkte, vi hade dessutom en chaufför och en försvarbar resplan. Då kom det en trafikant och blåste in i oss. Han dömdes och förlorade körkortet för vårdslöshet i trafik. Om det är det exemplet är det ett väldigt dåligt exempel.

”Helt sjukt – aspekterna absurda”

57-årige Ulf Ohlsson körde i fjol 2 204 lopp – mest av alla kuskar i landet.

När Trav365 når honom under onsdagen har han nyss kört i några av Bollnäs lunchlopp och är på väg till Solvallas V86-tävlingar tillsammans med kollegan Rikard N Skoglund.

Sträckan mellan banorna är cirka 260 kilometer och efter den 1 mars kan inte liknade dubbelkörningar genomföras längre.

Även han rasar mot förändringen som träder i kraft om några veckor.

– Det är märkligt helt enkelt. Svensk Travsport slår undan benen på oss på bara några dagar. Vi är egna företagare, vad är problemet? Det är ju nästan aldrig några kuskändringar. Skulle inte vi hinna dit? ST menar att vi skulle vara en trafikfara, är vi det också när vi flyger, har de inget annat komma med? Allt detta är helt sjukt och aspekterna absurda. Robert Karlsson har från dag 1 implementerat detta. Han satt i en podd för fyra, fem år sedan och hävdade att kuskar inte skulle köra på flera banor. Han har påverkat styrelsen, säger Ohlsson och fortsätter:

– Vi är egna företagare och har ett jobb att utföra. Vi har inte bara oss själva att ta hänsyn till, utan det är tränare, ägare och sponsorer också. Robert Karlsson har varit tydlig med att han vill ha en ökad bredd men det är otroligt vad unga kuskar har många chanser i dag med breddlopp och juniorchansen bland annat. Vi pratar oftast med tränaren i telefon. ST kan väl inte berätta hur vi ska göra med våra kunder, vi är ju egna företagare. Vi lämnar ofta över till skötaren som förmedlar det vi säger till tränaren.

Hur kommer du att agera nu? Beslutet är fattat men du låter väldigt upprörd.

– Vi kommer kolla upp om det här har gått rätt till. Har Svensk Travsport ens rätten på sin sida? Inte står väl de över lagen.

Sportchefen på Svensk Travsport får massiv kritik från delar av kuskeliten efter förbundets beslut om ny resregel.

”Det är löjeväckande”

Catchdrivern Rikard N Skoglund stämmer också han in i sina kollegors sågning.

Han anser inte att något av de tre huvudskälen motiverar en liknade förändring.

– Nej, för det första är vi inte trafikosäkra. Sverige har ett väloljat vägnät där polisen lägger stora resurser på att kontrollera vägar. Där tror jag inte ST har befogenhet eller kunskap att lägga sig i. Om Robert Karlsson vill vara trafikpolis får han söka dit, säger Skoglund och fortsätter sin kritik:

– Det andra skälet är kanske det mest löjeväckande. Jag är en egen företagare och Svenskt Travsport har inget att göra med hur jag har kontakt med mina kunder. Det är upp till mig. Skulle de inte vara nöjda med mig då skulle jag heller inte köra så många lopp. En annan sak är att vi måste vara på plats så långt innan loppen, måste vara enda jobbet du ska stämpla in så tidigt, annars blir det böter. Jag skulle gärna vilja ha det som Örjan Kihlström och klara mig på att bara köra tre dagar i veckan.

Svensk Travsport, med Robert Karlsson i spetsen, nämner också att man vill öka bredden på banorna. Hur ser du på det påståendet?

– De vill bestämma var vi ska tävla. Om det skulle bli så skulle vi ändå sprida ut oss och det skulle inte bli någon skillnad ändå. Mitt företag livnär sig på att köra så mycket lopp som möjligt. Jag vill vara på flera ställen, det är så jag väljer att driva mitt företag. Ingen ska kunna begränsa mig, vi är ett demokratiskt land och man borde få jobba så mycket man vill. Vi ska väl inte stå för ett tänk likt Östtyskland? Ska vi återbygga en mur likt den som revs 1989?. Allt detta strider mot konkurrens- och företagslagar.

”Personlig agenda”

Det låter som du vill stoppa detta? Tror du det är möjligt?

– Jag tycker beslutet är ogenomtänkt och obegripligt. Summa summarum tror jag inte det blir något av det, jag tror inte man kan. Tråkigt att Robert Karlsson har en personlig agenda med sin hjärtefråga. Han borde ta sitt jobb på större allvar. Det här är maktmissbruk.

Resebegränsningen gäller inte för tränare och skötare. Tränare och skötare kan fritt resa och starta häst på flera banor, men om avståndet är längre än 220 km får man bara köra/rida i lopp på den ena banan, skriver Svensk Travsport på sin hemsida.

Följ ämnen i artikeln