”Jag tror det här kan vara framtiden för oss”

Solvallas nya supermaskin: ”Mycket mer effektiv”

Publicerad:
Uppdaterad:
1 av 3 | Foto: Lena Emmoth / TR BILD, Markus Peterson, Solvalla
Nya supermaskinen ”HORSCH Joker RT” testkörs för tillfället på nationalbanan Solvalla.

TRAV

Nya superharven kan bli verklighet på Solvalla.

Redskapet testkörs och förväntas kunna utveckla banan ytterligare.

– Vi gör detta för att få en så bra travbana som möjligt, säger banmästaren, Markus Peterson, till Trav365.

Draget från Solvalla: en ny så kallad superharv som ska ta banan till ytterligare en nivå vad gäller effektivitet och kvalité.

Det är i alla fall vad banmästaren Markus Peterson förväntar sig av den nya maskinen.

Just nu testkörs ”HORSCH Joker RT” på Solvalla.

– Jag har haft den här idén under en rätt så lång period och än så länge tycker jag att den motsvarar mina förväntningar. Vi håller på att provkör nu. Den här varianten är betydligt mer effektiv och jag tror absolut att det kan vara framtiden för oss här på Solvalla, säger Markus Peterson till Trav365.

”Mycket mer stabil”

Det tidigare redskapet var en pinnharv som gick rätt ner i marken.

Den nya modellen är annorlunda och har enligt Peterson många fördelar.

– Den här kallas för en tallriksharv och den kan vinklas. Det sprutar grus i tallrikarna. Man ställer in på vilket djup alltefter man kör. Jag upplever denna mycket mer stabil och det går dessutom att köra fortare, vilket i praktiken innebär att vi behöver vara ute på banan mycket kortare tid med traktorn än tidigare.

”Självklart en prisfråga”

Den nya supermaskinen har ännu inte använts på en svensk travbana och testet blir nu ett pilotprojekt där ambitionen och förhoppningen är att denna ska ersätta den gamla typen.

Men det är många faktorer som ska spela in om det ska bli verklighet på Solvalla.

– Än så länge tycker jag allt har fallit ut väl ut och den fungerar så bra som jag hade hoppats på. Det är ju självklart också en prisfråga men denna är faktiskt inte så mycket dyrare än den tidigare. En ny kostar uppemot 400 000 kronor men jag tror inte tanken skulle vara att köpa en ny. Dessutom tror jag det på sikt skulle löna sig ekonomiskt med den nya harven. Det beror ju på hur mycket maskinen och tallrikarna slits, men jag har goda förhoppningar.

Markus Peterson tror den nya superharven skulle löna sig på sikt för Solvalla.
Foto: Lena Emmoth / TR BILD, Markus Peterson, Solvalla
Markus Peterson tror den nya superharven skulle löna sig på sikt för Solvalla.

Mängder av fördelar

Under onsdagen avgörs V86 på Solvalla och då ska ”Jokern” för första gången provas i skarpt läge.

– Det stämmer att vi ska testa lite under onsdagens tävlingsdag. Om det skulle finnas något som oroar lite grann är att den låter lite mer, men samtidigt betydligt mindre än den gula traktorn vi använde tidigare, säger Peterson och fortsätter berätta om ytterligare fördelar som finns vid ett eventuellt framtida byte:

– Just inför defilering skulle vi kunna arbeta betydligt fortare. Den blandar material direkt vilket leder till mindre slitage. Enligt vad jag erfar ska den vara mer skonsam mot miljön och går även jämnare. Det är ju främst för hästarna vi gör detta men att det får positiva effekter på andra områden är ju bara bra. Som att vi nu med den nya maskinen kan köra över pinnarna och lättare jobba i säkerhetsspåret.

Markus Peterson beskriver en travsport som hela tiden är under utveckling men anser samtidigt att vissa delar inte riktigt hänger med i samma takt.

– Jag kan tycka att det här drivet med utvecklingen för oss på banan har saknats. Det är nya huvudlag och många detaljer för en tränare att använda sig av, varför ska vi då som arbetar på travbanan dra benen efter oss och bara se på. Vi behöver utvecklas lika mycket som andra delar gör inom travsporten. Det är ju travhästar vi vill se på banan, inte traktorer. Därför är det viktigt att vi kan jobba snabbare.

Ni är nu inne i en testperiod. Vad tror du om att den nya harven kan bli en verklighet på Solvalla?

– Det är vad jag hoppas på. Jag ser än så länge nästan bara fördelar men samtidigt är det ju inte jag som bestämmer. Jörgen Forsberg och Anders Malmrot på Solvalla är positiva men jag vet inte vilka förutsättningar som finns. Men sedan vi började provköra har mina förhoppningar bara stärkts. I slutändan gör vi ju detta för att få en så bra travbana som det bara är möjligt. Jag tror även andra travbanor kommer att snegla på detta, det vore ju konstigt om de inte var intresserade.

Solvalla uppdaterar projektet på Instagram (Solvallagaraget)

Publicerad:

LÄS VIDARE

Prenumerera på nyhetsbrevet Travkollen

Allt om det hetaste i travets värld – varje fredag!

ÄMNEN I ARTIKELN