SPELKRIGET

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-08-18

Svenska Spel mot ATG: ”Det är säkert deras förhoppning att ta kunder från V75”

Höjd återbetalning ska ge 180 miljoner mer till spelarna.

När Svenska Spel ger Stryk- och Europatipset en rejäl ansiktslyftning – då kan konkurrenterna ATG drabbas.

– Det är säkert deras förhoppning att ta kunder från V75, säger Kent Öhlander, försäljning- och marknadsdirektör på ATG.

Från och med denna vecka är återbetalningsprocenten höjd på Stryk- och Europatipset, från 45 procent – till 65. Samma återbetalning har även ATG på sina spel.

Och nu ska Svenska Spel jaga storspelarna – främst från travets succéspel de senaste åren, V75.

Men båda spelbolagen, Svenska Spel och ATG, är försiktiga med att utse varandra som konkurrenter.

”Tuff konkurrens”

– Vi pratar inte om ATG på det sättet. Vi ser det i stället som ett komplement till varandra. Men det blir ju en fråga för spelarna och vad de väljer, säger Patrik Furuhagen, varumärkeschef för tipsen på Svenska Spel.

– Det är en tuff konkurrens, vi möts ständigt i ombudsmiljö och på nätet, det är inget som förändras nu bara för det höjt till 65 procents återbetalning. Det är fortsatt kamp framåt, säger Kent Öhlander, försäljning- och marknadsdirektör på ATG.

”Vi har ett bra läge”

Men den svenska spelplånboken är relativt liten – och någonstans måste spelarna plockas. Och genom förändringen så ser Svenska Spel sin chans att Stryktipset återigen blir en maktfaktor i spel-Sverige.

– Vi har ett bra läge eftersom tipsen bygger spelet på den största sporten i Sverige, fotboll. Vi räknar med att öka omsättningen med 30 procent. Den här förändringen har legat högst uppe på vår önskelista under en lång tid. Vi har ju tidigare haft en erkänt sämre återbetalning än andra spel, säger Patrik Furuhagen.

”Världens bästa spel”

ATG välkomnar förändringen, men medger samtidigt att risken att tappa en del spelare finns.

– Vi har inte varit utan konkurrens innan det här heller. Svenska Spel har andra spel och produkter som varit bra tidigare. Sen är det säkert deras förhoppning att ta kunder från V75, så klart. Men det är nog inte huvudpunkten, säger Kent Öhlander, försäljning- och marknadsdirektör på ATG.

Trots risken att storspelare ska välja Stryktipset före V75 – så sitter ATG lugnt i båten.

– V75 anser ju jag är världens bästa spel och vi håller oss till våra strategier, det är bara så. Vi kommer inte att göra något panikartat bara för att de (Svenska Spel) gör det här, vi håller oss till vår strategi. Det är bara fortsätta som vi gjort.