”Alla blir vinnare på skrällarna”

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-02-28

Så nöjda är spelbolagen med Melodifestivalen

Skrällarna har avlöst varandra i Melodifestivalen.

De stora vinnarna: Spelarna och spelbolagen.

Fem spelbolag ger här sin syn på spelen i Melodifestivalen i en exklusiv enkät.

Hur pass stor koll har ni på artisterna och låtarna när oddsen sätts?

Staffan Rehnström, Svenska Spel:

– Vi är på plats och lyssnar på låtarna och är med på alla repetitionerna inför deltävlingen.

Jörgen Sparredal, bet365:

– Artisterna har vi fullständig koll på. Det är däremot mycket svårare att bedöma hur låtarna kommer tas emot av svenska folket. Vi ställs dessutom inför det faktum att det finns personer som har hört låtarna före oss vilket ytterligare försvårar arbetet.

Dan Vikman, Expekt:

– Vi har våra ögon och öron här och där kan man säga. Det gäller att känna sig fram och under genrepen går det ju att få en ganska rejäl uppfattning om bidragen och förväntningarna tack vare den stora mediabevakningen.

Niclas Ruthberg, Unibet:

– Vi följer mediaflödet och bedömer självklart hur pass folkkär artisten i fråga är. Men vi jobbar ungefär på samma sätt som när vi sätter odds på sportspel. Där bedömer vi formkurvor och skadeläge. Här får det bli mer vilken typ av artist det är.

Johan Rikner, Betway:

– När oddsen sätts första gången har vi förstås väldigt begränsad information och tittar egentligen mest på vem artisten är. När väl repetitionerna börjar handlar det mer om musiken och framträdandet och därför kan oddsen svänga ganska rejält.

Hur mycket går ni på hur känd artisten i fråga är när ni sätter era odds?

Staffan Rehnström, Svenska Spel:

– Givetvis måste du ha i beaktande hur känd artisten är men framförallt hur populär artisten är bland de som röstar, se bara på deltävlingen i Örnsköldsvik i fjol då Idolgrabbarna slog ut välkända artister i melodifestivalsammanhang.

Jörgen Sparredal, bet365:

– Kändisskap och framförallt hur folkkära artisterna är spelar stor roll. Christer Sjögren är ett bra exempel på detta då vi inte tror att så många andra artister hade klarat av att vinna med den låten.

Dan Vikman, Expekt:

– Stora namn och artister som är folkkära spelar självklart en stor roll för oddssättningen. Det är som i bedömningssporter, ett känt namn har en fördel hos domaren eller juryn. På samma sätt väljer våra genomsnittliga kunder de kända namnen snarare än oddsen när de spelar.

Niclas Ruthberg, Unibet:

– Det spelar en stor roll. Vi vet att många, inte bara när det gäller den här typen av evenemang, gillar att spela på favoriter. Därför blev det ett mycket lågt odds på till exempel Carola och Andreas Johnsson.

Johan Rikner, Betway:

– Från början är det förstås en faktor. Men inte bara på hur känd artisten är utan förstås på om vi tror artisten skulle vara populär i Melodifestivalen. När repetitionerna börjar väger vi in fler faktorer.

Är ni nöjda/besvikna med oddssättningen på de tre första delfinalerna?

Staffan Rehnström, Svenska Spel:

– Ömsom vin ömsom vatten. Det som glädjer oss extra är att vi ser att intresset ökar hela tiden från år till år men även från deltävling till deltävling. Vi satsar extra genom att erbjuda ett extra programblad kring samtliga deltävlingar och Andra chansen och finalen förstås.

Jörgen Sparredal, bet365:

– Vi är väldigt nöjda med såväl oddssättning som omsättning. De flesta spelar på favoriterna och generellt sett kan man säga att varje gång det skräller så gynnar det oss. Detta gäller inte enbart för Melodifestivalen utan för vadslagning i allmänhet.

Dan Vikman, Expekt:

– Vi är faktiskt imponerade av intresset och omsättningen på Melodifestivalen. Överlag blir nog spel på stora händelser inom underhållning och TV allt större i framtiden för oss. Vi slår oss aldrig till ro utan kommer att jobba ännu hårdare för att försöka nå så många kunder som möjligt, inte minst kvinnor.

Niclas Ruthberg, Unibet:

– Vi är nöjda, men som med allting så kan man alltid bli bättre. Alla har blivit överraskade över hur många skrällar det varit och det gynnar både oss och kunderna, alla blir vinnare eftersom så mycket spel kommer in på favoriterna.

Johan Rikner, Betway:

– Vi har lärt oss att det är väldigt svårt och visst har duktiga spelare kunnat tjäna en slant hos oss. Men vi är ju inte direkt ensamma om att ha svårt att sia om utgången, det har nog alla spelbolag haft. Däremot tycker vi nog att vi varit bättre än Aftonbladets Markus Larsson och många andra experter. Det är vi rätt nöjda med.