Ett minus-VM för att lyfta damhockeyn

Uppdaterad 2016-07-01 | Publicerad 2015-04-03

Kim Martín Hasson.

Ingen publiksuccé och ingen kassako.

Det ekonomiska minusresultatet för ishockey-VM i Malmö var å andra sidan väntat.

– Vårt syfte var att lyfta damhockeyn i Sverige, säger turneringens generalsekreterare Mikael Haglund.

För Sverige tog ishockey-VM i Malmö slut redan innan kampen om medaljerna började. Damkronorna tappade en 1–0-ledning i kvartsfinalen mot Ryssland och åkte ut i kvartsfinal i hemmaturneringen.

Fram till och med semifinalerna hade 13 551 personer sett VM-matcherna och Sverige hade på sina fyra matcher i Malmö isstadion ett snitt på 2 075 åskådare.

"Skäms inte"

– Det kunde ha varit bättre, men det är en acceptabel siffra. Vi skäms inte för publiksiffran. Sedan hade man gärna sett ett par huvuden till på läktaren, men så är det alltid, säger Mikael Haglund, generalsekreterare för VM.

Antalet sålda dagsbiljetter kommer att bli lägre än de officiella publiksiffrorna, men Svenska ishockeyförbundet har aldrig räknat med att den första VM-turneringen i Sverige sedan 2005 (i Linköping) skulle gå runt ekonomiskt.

– Svenska ishockeyförbundet satsar på det här för att lyfta damhockeyn i Sverige. Vi visste redan från början att det inte kommer att gå runt. Vi ville få människor att se vilken bra produkt det är och framför allt få nya spelare och ledare till damhockeyn, säger Haglund.

Underhållning

Precis som när junior-VM avgjordes i Malmö förra vintern har det märkts på stadens gator att ett ishockeymästerskap har pågått. Då kom det i snitt cirka 4 600 åskådare per match och totalt drygt 144 000 åskådare – europeiskt rekord för juniorhockey.

TT: Har dam-VM varit svårare än JVM att sälja in till allmänheten?

– Det är en bra produkt, men jag tror faktiskt inte att folk är medvetna om vilken fantastisk hockey tjejerna spelar. Det budskapet har nog inte nått fram till gemene man. Det är underhållning på hög nivå, säger Mikael Haglund.

TT

Följ ämnen i artikeln