Mannen bakom resan till högsta ligan

Uppdaterad 2015-05-20 | Publicerad 2015-05-19

I helgen säkrade FC Ingolstadt 04 titeln i 2.Bundesliga och kvalificerade sig därmed till den högsta divisionen i tysk fotboll för första gången.

Elva år efter att klubben grundades och med en del hjälp från biljätten Audi - men framförallt efter Thomas Linkes jobb som vet hur det kan vara att jobba med en storsponsor i ryggen.

2004 grundades FC Ingolstadt 04 efter att de två klubbarna MTV Ingolstadt och ESV Ingolstadt slogs ihop till ett lag. Och det var där och då resan mot Bundesliga började. Den första säsongen slutade den nystartade klubben på en andraplats i Bayernliga, den tyska motsvarigheten till division fyra, för att året efter ta förstaplatsen. Och framgångssagan fortsatte för klubben.

Efter fyra år hade klubben avancerat upp i seriesystemet och spelade i den näst högsta serien, 2.Bundesliga - dock utan framgång och laget skickades ner ett snäpp direkt.

Och mannen som skulle axla rollen som Sportchef i klubben var tidigare Bayern München-, Schalke och tyska landslagsspelaren Thomas Linke.

En mittback under sin spelarkarriär som har  bland annat fem Bundesligatitlar och en andra plats i VM på meritlistan.

Staden Ingolstadt ligger i området Bayern i södra Tyskland. Drygt åtta mil norr om storstaden München.

Det är även platsen där den tyska jätten Audi har sitt huvudsäte och produktion. Ett företag som är arbetsgivare åt cirka 31 000 av stadens 130 000 invånare.

Samtidigt är Audi huvudsponsor och delägare för FC Ingolstadt 04, då de äger 20 procent av aktierna i klubben, sedan nio år tillbaka.

Att ett företag är huvudsponsor och ägare i tyska fotbollsklubbar är inget nytt. Wolfsburg backas upp av Volkswagen, Leverkusen i sin tur har läkemedelsföretaget Bayer som delägare och ligakonkurrenten i 2.Bundesliga RB Leipzig backas upp av ett visst energidrycks företag.

Men att Audi pumpar in pengar för att nå framgångar är det ingen fråga om, samtidigt behöver inte klubben vara någon reklampelare för Audi. Där läggs krutet istället på klubbar som Real Madrid, Barcelona och Bayern München för att bara nämna några. Något som Thomas Linke, sportchef i klubben, borde veta. Innan Linke blev sportchef i Ingolstadt var han rådgivare i RedBull Salzburg och Redbull Leipzig.

– En skillnad är att Audi engagerar sig som en lokal sponsor. Red Bull är förvisso en sponsor i Leipzig, men endast för att det inte finns några andra tillåtna sätt i Tyskland. I Salzburg, New York och Brasilien är företaget klubbarnas ägare. Red Bull har alltså en global strategi med sitt engagemang. Den största skillnaden är utöver det att hos Red Bull har ledningen helt andra finansiella möjligheter och har bara en ansvarig person: Dietrich Mateschitz. Det kan vara en fördel, men också en nackdel.

1988 debuterade mittbacken Thomas Linke i Rot-Weiß Erfurt i den tyska andraligan där det blev 85 matcher innan Schalke 04 kom knackandes på dörren 1992. Den tyske mittbacken gjorde sex säsonger i Schalke innan karriären fortsatte i Bayern München, där han var en del av laget som tog hem fem ligatitlar.

Fyra säsonger i den tyska storklubben hade gett honom en plats i den tyska VM-truppen som till slut föll i finalen mot Brasilien i VM 2002. Efter mästerskapet väntade ytterligare tre säsonger hos Bayern München innan Linke lämnade Tyskland och värvades till österrikiska Red Bull Salzburg. En klubb han efter karriären arbetade i som rådgivare.

Thomas Linke plockades in som sportchef inför säsongen 11/12 för att få klubben att stanna kvar i andraligan. Under sina två första säsonger hamnade laget på den nedre halvan av tabellen. Då var det dags för Linke att agera - och plocka in tränaren Ralph Hasenhüttl. Första säsongen med den nya tränaren var ingen succé och laget slutade på en tionde plats i ligan.

– Det han snabbt lyckades med var att få spelarna i laget att tro på sig själva. Marvin Matip (storebror till Schalke-mittbacken Joel Matip) har vuxit till en stor kapten. Danny Da Costa visar vad en ung och lovande spelare kan göra för att utvecklas. Och så har en fantastisk laganda vuxit fram.

Och han har fått bygga laget med små ekonomiska resurser trots uppbackningen från Audi som har investerat i en ny arena för klubben, Audi Sportpark, som stod klar 2010. Istället har klubben satsat på en filosofi där unga spelare får chansen att utvecklas.

– Jag har inga pengar tillgängliga. Vi tog in 18-årige Danny da Costa från Bayer Leverkusen som har mognat här hos oss. Utveckling är vårt exempel och det är värt för unga spelare att komma till Ingolstadt. Med hjälp av da Costas exempel kanske unga spelare inser att de hittar en miljö här där de kan växa och utvecklas. Att föreningen har modet att låta dem spela, göra misstag på planen och lära sig från de misstagen.

Men att utveckla sina spelare och när spelarna dessutom spelar hem titeln i 2.Bundesliga ökar intresset från andra klubbar.

– Om vi lyckas förbättra en spelare ökar också risken för laget. Det är naturligt att andra klubbar får upp ett intresse för våra spelare. Så är verkligheten. Men återigen, Jag kan inte övertala spelarna med pengar för att spela här, de måste tro på vår filosofi.

Källor: 11Freuende, Kicker, Transfermarkt, Bild

Följ ämnen i artikeln