MFF har sålt flest årskort av alla lag

Uppdaterad 2018-08-01 | Publicerad 2011-02-21

Malmö FF är regarande allsvenska mästare.

Nu hoppas MFF försvara en annan titel – klubben med flest sålda säsongskort.

– Det är skitviktigt för oss, säger Per Welinder kommunikationschef i Malmö FF.

Följ ämnen
Malmö FF

Publiksiffrorna i allsvenskan har varit dyster läsning för klubbarna på senare år.

Det totala publiksnittet har på tre år sjunkit med närmare 3?000 åskådare och landade förra säsongen på blygsamma 6?518.

Men i mästarklubben Malmö FF går man rakt emot den negativa trenden.

Klubben har redan 8?100 sålda säsongskort, 1?600 årskort fler än tvåan AIK.

– Vi har bara en enda konkurrent när det gäller biljettförsäljning och det är AIK. Det kändes riktigt stort när vi slog dem för första gången förra året, säger Per Welinder.

Imponerande intresse

Nu är det alltså på väg att hända igen. Föreningen tror att försäljningen kommer sluta på cirka 8?500 säsongskort och hoppas på ett publiksnitt på 16? 500 när säsongen är över.

Per Welinder är imponerad över fansens intresse inför kommande säsong.

– Förra helgen när vi mötte Trelleborg – i Höör – var det 2?000 åskådare på plats och över 7?000 som följde webbsändningen på Sydsvenskan. Trots att Manchester-derbyt gick samtidigt.

”En positiv känsla”

Förra årets succésäsong, med bara en enda hemmaförlust, har skapat ett framgångsdrag på nya Swedbank Arena och fler säsongskort skapar också en starkare supporterkultur.

– Vi får en bred bas, alla vet att det är många som kommer gå på matcherna. En positiv känsla, säger Per Welinder.

Men säsongskort är inte bara viktigt för fansens gemenskap. Det betyder också säkrade intäkter som är väldigt viktiga för klubben som på senare tid mest kommit med dystra ekonomiska rapporter.

Ger möjligheter

– Det är bra med inflöde av pengar ­tidigt på säsongen. Det ökar likviditeten i klubbkassan och kan ge möjlighet för investeringar ­tidigt på säsongen, säger Per Welinder.

Följ ämnen i artikeln