Häcken lockar publik – med pizza-kampanj
Uppdaterad 2018-08-06 | Publicerad 2009-04-09
”Vi når publiken bättre med pizza än kaviar”
Här är BK Häckens knep för att locka publik till Rambergsvallen.
En pizza-kampanj.
– Vi vet att vi når publiken bättre med pizza än kaviar, säger Alexander Bergström, marknadsansvarig i BK Häcken.
BK Häcken är knappast känt som ett lag som folk går man ur huse för att se. Förra säsongen i superettan hade klubben ett publiksnitt på blygsamma 1 494 åskådare.
Men den här säsongen, när laget tagit sig upp i allsvenskan, ska folk hitta till Rambergsvallen – tack vare pizza.
Fribiljett
I en kampanj under april samarbetar BK Häcken med 15 pizzerior på Hisingen i Göteborg. Totalt 15 000 pizzalådor har specialdesignats i gult och svart och bär en fribiljett till matchen mot Halmstad BK den 5 maj.
– På Hisingen finns samma grogrund som i Manchester och Liverpool. Vår publik består till stor del av folk ur de lägre sociala skikten; på Rambergsvallen trängs motsatsen till de som sitter på de ombonade arenornas vip-läktare, säger Alexander Bergström, marknadsansvarig i BK Häcken, i ett pressmeddelande.
Passionerad publik
– Med kampanjen söker vi folk som är passionerade, hisingsbor som älskar riktig fotboll men som kanske har lagsympatierna kvar i sitt gamla hemland. Och vi vet att vi når dem bättre med pizza än kaviar.
Noterbart är att Häcken, utan pizzahjälp, lyckades locka 3 207 åskådare i den allsvenska premiären mot Malmö.
Nästa hemmamatch är derbyt mot IFK Göteborg den 15 april – en match som lär locka storpublik.