Zupermodellen

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-10-01

Zlatan frontfigur i ny satsning - kommer att synas i hela Europa

Zlatan har hittills haft svårt att göra mål.

Men utanför planen är han glödhet.

På torsdag startar Nike en ny reklamkampanj - med Zlatan som frontfigur.

en ny karriär Zlatan blir Nikes stora affischnamn i Europa. Han kommer bland annat att synas i tv-reklam.

Nike gör allt för att ta in det försprång som Adidas har inom tillverkningen av fotbollsprodukter.

Sedan tidigare har spelare som Ronaldo, Robinho och Thiery Henry varit frontfigurer i olika kampanjer.

Nu är det Zlatan Ibrahimovics tur.

"Ett flaggskepp"

I Nikes nya kampanj som drar i gång på torsdag är det Zlatan som står i centrum.

- Det här är första gången Zlatan är med som flaggskepp i en stor internationell kampanj på det här sättet. Anledningen är att Zlatan passar in i vår profil.

- Han är teknisk, målfarlig och har en stark personlighet, säger Nikes nye marknadschef Fredrik Stenberg till Dagens Industri.

Kampanjen är Nikes största satsning i år och tanken är att Zlatan ska marknadsföra Europalanseringen av klädkollektionen Nike Pro.

I kampanjen poserar Zlatan bland annat i olika tajta underplagg, som är en del av den nya kollektionen.

Stor Europasatsning

- Zlatan har vi sponsrat i två och ett halvt år. Han var en Nike-spelare även under sin tid i Ajax, men när han gick till Juventus var det extra bra för oss, säger Fredrik Stenberg.

Och nu kommer Zlatan att synas över hela Europa.

- Det är en stor Europasatsning som kommer att gå i tv, utomhus, i butik och på internet, säger Stenberg.

Men hur mycket Zlatans avtal är värt vill Stenberg inte avslöja.

- Varje spelare har sitt individuella avtal. Men det handlar både om produkter och pengar mot att vi får använda dem i vår marknadsföring, säger han.

Spelar i guldskor

Samtidigt fortsätter Nike att marknadsföra sig genom andra stora fotbollsstjärnor.

Bland annat kommer Ronaldinho att spela med guldskor i kvällens match mot Real Zaragoza (se annan artikel).

Carl Johan Bjäreborn

Följ ämnen i artikeln