Förlorat 40 miljoner – på 14 omgångar

Uppdaterad 2018-08-02 | Publicerad 2010-05-28

”Måste få fler tjejer”

Publikkrisen har redan efter 14 omgångar kostat de allsvenska klubbarna drygt 40 miljoner kronor.

Klubbarna träffas för nu för ett krismöte och enligt Svenska fotbollförbundets ordförande är planen att locka en ny publik.

– Vi måste hitta sätt att få fler tjejer att gå på fotboll, säger Lars-Åke Lagrell till Idrottensaffärer.se.

Följ ämnen

På de 14 inledande omgångarna har allsvenskan redan tappat drygt 268 000 åskådare från fjolårets notering på drygt 933 000 åskådare. En minskning som enligt idrottensaffärer redan kostat klubbarna drygt 40 miljoner kronor.

Klubbarna samlas nu för ett krismöte i nästa vecka för att försöka vända trenden. En första åtgärd är att införa mer fasta speltider i höst med matcher på måndagar och onsdagar klockan 19, lördagar klockan 16 och söndagar vid 15.

”Har fått hemläxa”

– Vi kan fightas på planen, men vi måste samarbeta för att bryta den här trenden, säger Tommy Theorin, SEF:s generalsekreterare.

– Vi måste samlas kring ett offensivt tänkande och alla klubbarna har fått i hemläxa att titta på det på sitt sätt.

Men fotbollsförbundet tror att ytterligare åtgärder krävs. Planen är nu att locka en ny publik till arenorna.

– Vi måste hitta sätt att få fler familjer och tjejer att gå på fotboll. För sen är det så att folk drar folk, säger Svenska fotbollförbundets ordförande Lars-Åke Lagrell.

Hård kritik från MFF

Lagrell öppnar även för sänkningar av biljettpriserna samt förändringar av speldatumen. Förbundet fick i förra veckan hård kritik från Malmö FF för att TV-avtalet styr matchdatumen i för stor utsträckning. VD:n Pelle Svensson kallade då avtalet för ”en katastrof”.

– Det är klart att vi måste lägga matcherna när folk vill gå. Det är nog så att vi borde spelat fram till VM-starten och börjat igen sista VM-veckan, när det bara är semifinaler och final kvar. När vi nu visste att Sverige inte var med, så kunde vi agerat annorlunda.