Enkät: Så arbetar allsvenska klubbarna med sina spelare kring sociala medier

Publicerad 2015-05-16

En majoritet av de allsvenska fotbollsspelarna finns på sociala medier.

Men bara ett fåtal klubbar utbildar sina spelare.

Missa inte Sportbladets enkät med samtliga allsvenska klubbar om näthat.

På sociala medier kan spelare marknadsföra ­både sig själva och klubben de tillhör.

Bra – om det görs på rätt sätt.

Men av de spelare som svarat på Sportbladets enkät säger sig endast 13 av 52 ha fått utbildning i hur de ska förhålla sig till Facebook, Twitter och Instagram. En rundringning till de 16 allsvenska lagen bekräftar bilden; få klubbar arrangerar utbildningar och/eller kurser för sina spelare.

IFK Göteborg är ett av undantagen.

– Ja, vi genomför en medieträning inför varje säsong där sociala medier ett viktigt inslag. Vi uppmuntrar alla våra spelare att vara aktiva i sociala medier. Rätt hanterat så är det nyttigt både för deras personliga varumärke och för föreningen, säger Blåvitts marknadschef Andrej Häggblad.

”Mer vaksam”

Men de flesta klubbarna ratar utbildningar.

Till exempel AIK, Hammarby och Elfsborg.

– Vi har inte haft några utbildningar. Det är sunt förnuft som gäller, säger Catalina Bruna, medansvarig i Borås-klubben.

Men några av klubbarna börjar uppmärksamma behovet.

– Sociala medier är något som vi som arbetsgivare måste vara mer vaksam på, säger Urban Hagblom, fotbollsansvarig i Sundsvall.

ENKÄT

Elfsborg

Catalina Bruna, medieansvarig:

Utbildar ni spelarna i sociala medier?

– Vi har inte haft några utbildningar. Det är sunt förnuft som gäller.

Har ni haft några problem/incidenter med sociala medier?

– Nej, vi har varit för­skonade från sådant.

Vad har ni haft för policy kring sociala medier?

– Vi har inget policydokument – det kanske vi borde upprätthålla – utan det handlar om att spelarna ska tänka logiskt och veta att saker och ting sprids väldigt snabbt.

Göteborg

Andrej Häggblad, marknadschef:

Utbildar ni spelarna i sociala medier?

– Ja. Vi genomför en ­medieträning inför varje säsong där sociala medier ett viktigt inslag. Under säsongen följer vi upp ­utbildningen individuellt och ger feedback. 

Har ni haft några problem/incidenter med sociala medier? 

– Ja. Nu var det dock ett tag sedan. 

Vad har ni haft för policy kring sociala medier? 

– Vi uppmuntrar alla våra spelare att vara aktiva i sociala medier. Rätt hanterat så är det nyttigt både för deras personliga varumärke och för föreningen. 

AIK

Björn Wesström, ­sportchef:

Utbildar ni spelarna i sociala medier?

– Nej. Spelarna har inga sociala medier som är kopplade till AIK. De är deras egna och de sköter dem som privatpersoner.

Har ni haft några problem/incidenter med sociala medier? 

– Nej.

Vad har ni haft för policy kring sociala medier? 

– Vi har en generell policy som påtalar att man ska representera AIK på ett bra sätt. Det gäller förstås även på sociala medier.

Djurgården

Jonas Riedel, press- och kommunikations­ansvarig:

Utbildar ni spelarna i sociala medier?

– Ja, vi har haft en genomgång av vår kommunikationspolicy där det tydligt framgår hur vi ska förhålla oss till sociala medier. Dessutom kommer vi arrangera fler dragningar framöver.

Har ni haft några problem/incidenter med sociala medier?

– Nej, inte av allvarligare karaktär.

Vad har ni haft för policy kring sociala medier?

– Grunden är att det ska bygga på glädje, värdighet och respekt, som är Djurgårdens värdegrundsmantra, och att det inte får skada föreningen. 

Norrköping

Janne Andersson, tränare:

Utbildar ni spelarna i sociala medier?  

– Nej, vi har inte arrangerat utbildningar.

Har ni haft några problem/incidenter med sociala medier? 

– Inget uppseendeväckande. Det hade jag haft koll på i så fall.

Vad har ni haft för policy kring sociala medier? 

– Vi har en handbok för spelare och ledare. Där finns direktiv och riktlinjer för hur saker och ting ska fungera och sociala medier är en del som berörs.

Helsingborg

Claes Pihlgren, kommunikationsansvarig:

Utbildar ni spelarna i sociala medier?  

– Vi har haft medieutbildning tidigare, men inte i år. Det beror på att vi ska anta en ny kommunikationspolicy, så vi avvaktar tills den är klar.

Har ni haft några problem/incidenter med sociala medier? 

– Nej, inte vad jag kan ­minnas.

Vad har ni haft för policy kring sociala medier? 

– Det har funnits en policy, men jag vet inte hur bra den efterlevts. Därför har vi, som sagt, valt att ta fram en ny kommunikationspolicy. Den är i stort sett färdig och vi inväntar styrelsens godkännande.

Gefle

Hasse Berggren, sportchef:

Utbildar ni spelarna i sociala medier?

– Nej, det gör vi inte. Vi har informerat spelarna och framför att de ska tänka sig för vad de lägger ut.

Har ni haft några ­problem/incidenter med sociala medier?

– Ja, det har hänt. Vid ett tillfälle har vi fått upp det med en spelare och fört diskussion om sociala ­medier.

Vad har ni för policy kring sociala medier?

– Vi har ingen uttalad policy mer än att vi informerat muntligt. Men det kan vi komma att behöva göra.

Halmstad

Fredrik Andersson, klubbdirektör:

Utbildar ni spelarna i sociala medier?

– Vi har gjort det tidigare, men inte i år. Ungefär vartannat år har vi haft information i egen regi om det.

Har ni haft några ­problem/incidenter med socila medier?

– Nej, det har vi inte haft.

Har ni någon policy kring sociala medier?

– Nej, det har vi inte. Det är eget ansvar som gäller.

Häcken

Sonny Karlsson, fotbollsansvarig:

Utbildar ni spelarna i sociala medier?

– Ja, varje år har vi genomgångar med spelarna hur vi ska föra oss i tv och ­annan media. Men det är möjligt att det inte är så mycket som vi borde göra. Tiderna förändras hela ­tiden med bloggar och twitter exempelvis.

Har ni haft problem/­incidenter med sociala ­medier?

– Inte speciellt mycket, men när El Kabir var har var det några händelser. I övrigt har vi blivit inkopplade i några fall. Då har vi fått prata med spelaren.

Har ni någon policy kring sociala medier?

– Nej, det har vi inte.

Hammarby

Love Gustafsson, presschef:

Utbildar ni spelarna i sociala medier?

– Nej, vi har ingen organiserad utbildning i alla fall.

Har ni haft några ­problem/incidenter med sociala medier?

– För 3–4 år sedan stormade det lite då en spelare fick kritik och svarade. Men i dagens trupp har vi inte haft några problem.

Vad har ni haft för policy kring sociala medier?

– Vi har ett policydokument som spelarna får ta del av. Där ingår att man även i det offentliga ska representera Hammarby som förening och tänka på den värdegrund vi står för.

Finns det farhågor att sociala medier ska ta ­energi från spelarna?

– Nej, våra spelare är väldigt professionella i sitt fotbollsutövande.

Finns det med klausuler kring sociala medier i ­spelarkontrakten?

– Inte vad jag vet.

Falkenberg

Håkan Nilsson, sportchef:

Utbildar ni spelarna i sociala medier?

– Nej, det gör vi inte. Vi har en allmän diskussion i klubben hur vi ska upp­träda.

Har ni haft några ­problem/indicenter kring sociala medier?

– Nej, tack och lov. Men det kan ju bara vara en tidsfråga.

Har ni någon policy kring sociala medier?

– Nej.

Malmö FF

Peter Åhlander, kommunikationschef:

Utbildar ni spelarna i sociala medier?

– Vi har interna utbildningsdagar för alla MFF-anställda gällande vår värdegrund. Inom ramen för den utbildningen har vi även diskuterat sociala medier.

Har ni haft några ­problem/incidenter med sociala medier?

– I dagens snabba kommunikation kan missar ibland uppstå och det är något man kontinuerligt måste arbeta med för att förbättra.

Vad har ni haft för policy kring sociala medier?

– Som MFF-anställd skall du alltid utgå från MFF:s värdegrund. Det gäller även användningen av ­sociala medier.

Finns det farhågor att sociala medier ska ta energi från spelarna?

– Nej, inte som vi ser det.

Finns det med klausuler kring sociala medier i ­spelarkontrakten?

– Kontrakten är konfidentiella.

Sundsvall

Urban Hagblom, fotbollsansvarig:

Utbildar ni spelarna i sociala medier?

– Vi för en dialog och ger spelarna rekommendationer. Men sociala medier är något vi som arbetsgivare måste vara mer vaksam på.

Har ni haft några ­problem/incidenter kring sociala medier?

– Nej, det har vi inte haft.

Har ni någon policy kring sociala medier?

– Vi har en policy kring hur man ska uppträda i media.

Åtvidaberg

Mats Karlsson, sportchef:

Utbildar ni spelarna i sociala medier?

– Nej, inget grundligare. Men vi pratar med spelarna om det allmänt.

Har ni haft några ­problem/incidenter kring sociala medier?

– Vi har inte haft några större problem, men ­ämnet blir mer och mer aktuellt även för oss. Vi kan inte blunda för det, förr eller senare händer det något.

Har ni någon policy kring sociala medier?

– Nej, inte speciellt för det.

Örebro

Michael Karlberg, medieansvarig:

Utbildar ni spelarna i sociala medier?

– Ingen utbildning. Tänk efter före är det vi säger till spelarna.

Har ni haft några ­problem/incidenter kring sociala medier?

– Nej, det har vi inte.

Har ni någon policy kring sociala medier?

– Det finns en tanke på att ta fram, men inget i dag.

Kalmar

Thomas Andersson Borstam, sportchef:

Utbildar ni spelarna i sociala medier?

– Nej, det gör vi inte. Det är sunt förnuft som gäller.

Har ni haft några ­problem/incidenter kring sociala medier?

– Inga jätteallvarliga ­saker.

Har ni någon policy kring sociala medier?

– Inga speciellt för sociala medier, men generella som bland annat säger att det ska vara vårdat språkbruk.

Sammanställning: Andreas Käck, Mattias Andersson