”Utan Dakar-rallyt blir mitt liv värdelöst”

Publicerad 2014-01-06

Varken sjukdomar, olyckor eller allvarliga skador lyckas skrämma bort Annie Seel

I år är Annie tillbaka som kartläsare.

Hon har kört Dakarrallyt fem gånger, kraschat och riskerat livet.

Men ökenprinsessan ger inte upp – nu står hon på starten igen.

– Jag har drabbats av Dakar- viruset, kör jag inte blir livet värdelöst, säger Annie Seel.

MÄNNISKAN OCH MASKINEN VS NATUREN Dakarrallyt bjuder på häpnadsväckande vyer – men är också väldigt farligt. På bilden ovan syns sydafrikanen Riaan Van Niekerk.

Hon var bästa kvinnliga motorcykelförare i Dakarrallyt 2010, men hon har kört tävlingen ytterligare fyra gånger. Hon har kämpat mot sjukdomar, omgivning och motorcykeltrassel.

2011 körde hon sitt senaste rally, året efter kraschade hon och skadade axeln mycket illa under en motocross-tävling. Det tog mer än ett år innan hon kunde operera axeln och då insåg hon också att mc-karriären var över.

– Jag kände mig väldigt deprimerad, att köra mc är det coolaste som finns, säger hon.

– Men plötsligt dök det upp en drömchans utan att jag själv förstod det.

”Plötsligt kom drömchansen”

Samtidigt som axeln krånglade körde Annie Seel biltävlingar i Sverige och när Garry Connell, hennes tidigare teamchef i Australien, behövde en kartläsare till ett rally i Marocko ringde han henne.

- Jag har navigerat och kört mc-samtidigt så att bara läsa kartan var rätt lätt när någon annan körde. Vi tog en sträckseger redan andra dagen, vi fick gräva loss oss när vi fastnade och kom fyra totalt, berättar hon.

– Den sista dagen fick jag byta drivaxlar inför teamet och det var ett test. Jag fixade det rätt bra och fick frågan om jag ville åka Dakar. Jag trodde att han skojade, jag blev så glad att jag började gråta. Jag trodde inte att jag skulle få möjlighet att köra den tävlingen i bil inom en överskådlig framtid och plötsligt fick jag drömchansen.

Varför denna längtan till Dakar-rallyt?

– De år jag inte har åkt har jag blivit deppig och frustrerad. Jag behöver övervinna mig själv, säger Annie Seel.

Kan du förklara?

– Det pratas om Dakarbug, du går igenom alla känslolägen. Det är absolut inte roligt varje dag, men du får bevisa att du lever. I dag så är våra liv väldigt bekväma, i Dakar går du till-baka till grunden. Givetvis är det lite upphöjt i tio och man måste få alla bitar att stämma hela tiden. Det är en utmaning att övervinna rallyt och det är därför det tar så många år innan man hittar helt rätt. Det är lite bekvämare sedan tävlingen lämnade Afrika, numera finns det mulltoa och dusch i depån. Däremot är sträckorna i Sydamerika asjobbiga och man måste ha lite i reserv för man kommer att göra misstag. Så är det.

Målet är målet

Nu gör hon sin sjätte start i Dakarrallyt, den första som kartläsare och det primära målet är att ta bilen i mål.

– För jag har betydligt större mål än så. Nästa år, kanske 2016 vill jag köra själv, säger Annie Seel.

– Utan Dakarrallyt blir livet värdelöst.

Tävlingen har krävt 50 liv

Vad är Dakarrallyt? Ett årligt terrängrally för bilar, mc, lastbilar och fyrhjulingar.

När genomfördes den första tävlingen?

1977 körde fransmannen Thierry Sabine vilse i Saharas öken. Han tyckte att landskapet var fantastiskt och 1978 organiserade han den första tävlingen. Den genomfördes 1979, mellan Paris och Dakar. Tävlingen genomfördes i Afrika under många år, men sträckorna varierade.

Hur lång är tävlingen? Ungefär två veckor, i år mellan den 5 och18 januari. 11 januari är en vilodag.

Var? Genom Argentina, Bolivia och Chile.

Varför avgörs Dakarrallyt i Sydamerika?

Tävlingen avgjordes i Afrika fram till 2007, 2008 skulle tävlingen ha genomförts mellan den 5 och 20 januari, men dagen före starten ställdes den in på grund av terroristhot i Mauretanien. Därefter flyttades tävlingen till Sydamerika.

Vilka har vunnit? Mest kända är Stephane Peterhansel (bilden) med elva segrar, sex på mc och fem i bil, rallyvärldsmästaren Carlos Sainz, OS-medaljören i skytte Nasser Al Attiyah samt Luc Alphand som också vunnit den totala världscupen i alpin skidåkning. Tyska Jutta Klein-schmidt är den enda kvinnan som vunnit tävlingen. 1980 vann svensken Freddy Kottulinsky tävlingen och Bruno Berglund vann tre gånger som kartläsare till den meriterade finländaren Ari Vatanen. I MC-klassen har Peterhansel sex segrar, Cyril Despres och Cyril Neveu fem segrar var.

Hur många har dött under tävlingen?

26 förare har omkommit fram till och med 2013, totalt har fler än 50 människor mist livet i samband med tävlingen.

Följ ämnen i artikeln