Brawn GP – det nya hotet

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-03-24

Ross Brawn ska ta stallet från konkurs till titelaspirant

Honda stod på randen till konkurs och alla trodde att stallet var dött. Men nästa säsong är de tillbaka i ny regi och tappning och nya Brawn GP har imponerat stort på testerna i Spanien.

Färdiga för konkurs i december.

Titelaspiranter i mars.

Brawn GP har gått från botten till toppen på tre månader.

Russ Brawn.

I december bestämde sig Honda för att lägga ner sin F1-satsning, men stallet betalde alla räkningar året ut och lagom till de avslutande testerna lyckades Ross Brawn att köpa loss stallet där han varit teamchef.

– Det var en chock när Honda bestämde sig för att dra sig ur, säger teamchef Ross Brawn till Bild.

– Men jag visste att vi hade en riktigt bra bil och därför ville jag verkligen rädda teamet. Jag hade inget annat val, annars hade jag blivit förtidspensionär.

Överraskade alla

När de sedan anlände till testerna överraskade de alla.

De nio testdagarna i spanska Barcelona och Jerez var som en saga - både Rubens Barrichello och Jenson Button körde på topptider och britten avslutade testerna med en bästatid.

Hemligheten är enligt motorsporttotal diffusorn som år perfekt konstruerad av superhjärnan Ross Brawn, en av männen bakom Michael Schumachers framgångar, och den liknar den som Toyota och Williams använt sig av. Den håller sig självklart inom reglerna.

– De andra teamen kommer att behöva lite tid innan de kan kopiera vår idé, men det är frågan om de överhuvudtaget kommer att klara det, säger Ross Brawn.

"Det är inte så att Brawn GP är med i toppen, det är toppteamet"

Konkurrenterna är fulla av beundran, för det handlar inte om en bästa tid fr att imponera på sponsorer och media utan det nya stallet har varit snabba vid varje pass.

– Vi hade inte ens klarat av att köra på sådana tider med tom tank, säger Felipe Massa till motorsporttotal och BMW:s stallchef Mario Theissen är imponerad:

– Det är inte så att Brawn GP är med i toppen, det är toppteamet.

Förklaringen kan vara att teamet gick dåligt förra året och att de i tid insåg att om de skulle satsa så var det lika bra att redan tidigt under fjolåret lägga all kraft på 2009 års bil. Aerodynamiskt verkar det vara en hit, men stallet har ännu inget fungerande KERSsystem eftersom Honda lade ner den utvecklingen och det inte ingick i Ross Brawns köp.

Men i år tycks det inte ha så stor betydelse.

Teamet som var på väg mot en säker död har återuppstått - som en storfavorit till en topplacering i premiären.

Följ ämnen i artikeln