Var är tjejerna?

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-03-24

Ecclestone är på jakt efter världens snabbaste kvinna

Danica Patrick till F1? I alla fall om Bernie Ecclestone får bestämma.

Var är hon?

F1-gurun Bernie Ecclestone tycks leta förgäves - efter en snabb kvinna.

– F1 behöver en tjej, säger han.

Följ ämnen
Motorsport

I och med att USF1 presenterade sitt koncept inför 2010 har det återigen höjts röster för en kvinna inom F1. Anledningen är Danica Patrick, den första kvinna att vinna ett IRL-lopp och som är enormt populär i USA och skulle kunna ge sporten en extra skjuts i landet.

Hon är snabb, snygg och dessutom väldigt duktig på marknadsföring.

- Hon skulle ge oss en rejäl pusch i rätt riktning, säger F1-gurun Bernie Ecclestone till Sport BILD.

Under F1-historiens 58 år är det fem tjejer som har rattat en F1:a, men det är bara italienskan Lella Lombardi som på 12 försök lyckats ta en halv poäng ( Barcelona 1975). Sedan hennes efterföljare Giovanna Amati inte lyckats kvalificera sig på 1990-talet har det kommit en massa tjejer som aerodynamiker, ingenjörer och mediaansvariga.

Skriver pressmaterial

Ett exempel är Marie Hirth som mötte Nico Rosberg i ett antal go- kartlopp under ungdomsåren - men när han nu rattar en Williams F1:a skriver hon pressmaterial för Renault.

– Visst kan tjejer och killar tävla mot varandra i ungdomsklasserna, men inom F1 är g-krafterna för stora, säger Jenson Button som kör för Brawn till Kicker, men hans uttalande stämmer inte överens med F1- läkaren Riccardo Ceccarellis åsikter.

– Som jag ser det finns det ingen anledning till att tjejer inte skulle kunna köra lika snabbt som killar, tjejer behöver träna ungefär 15 procent mer för att nå samma resultat. Men det finns inget hinder, säger doktorn till Auto Bild.

– Killar är aggressivare på grund av sitt testosteron, men aggressivitet är inte speciellt viktigt inom racingen eftersom det kan leda till dumma fel. Däremot är det viktigare med självförtroende och där ser jag ingen skillnad mellan könen.

"Det är för få tjejer som är beredda att kämpa"

Danica Patrick visade att det är möjligt när hon genomförde ett perfekt taktiskt lopp och vann IRL i Japan.

– Om det inte är ett bevis på att snacket om att tjejer inte har fysiken för att kunna köra racerbil är ren idioti så vt jag inte..., säger Ellen Lohr som vann det DTM-lopp 1992.

Hennes kollega Jutta Kleinschmidt har vunnit det legendariska ralyt Paris-Dakar och svenskan Tina Thörner har som kartläsare lotsat män till fina placeringar i samma tävling.

Sedan går det iatt utelämna Michele Mouton, gift med svensken Fredrik Johnson som arrangerar Race of Champions, som var VM-tvåa i rally 1982.

I år kör Danica Patrick vidare i IRL, det finns tjjer på startlinjen i DTM och Natacha Gachnang, kusin till Toro Rossos F1-förare Sebastien Buemi ställer upp i Formel 2 mot bland annat Sebastian Hohenthal.

– Basarbetet är bra, men det är för få tjejer som är beredda att kämpa och försöka ta sig hela vägen, och det är tufft, säger Ellen Lohr.

– Det är inte många som har en lika klar målsättning att ta sig till F1 som grabbarna.

Uppmärksamheten genererar enorma summor

Bernie Ecclestone har länge sagt att hans mål varit att ha en mörkhyad F1-förare och det lyckades han med när Lewis Hamilton tog F1- världen med storm och nästa målsättning är en snabb tjej.

– Om jag fick välja mellan en tjej och en kille och båda är lika snabba hade jag valt att investera i tjejen, säger han till Kicker.

– Den uppmärksamheten som det ger genererar i enorma inkomster, det handlar om miljoner.

Kanske finns det en chans med USF1 och Danica Patrick. Hon har påtalat att hon är smickrad över intresset och hon skulle ha testat för Honda i höstas, men stallet lade ner sin F1-satsning innan hon han sätta sig i cockpit.

– Men det är tufft, hälften av alla gånger jag blev avkörd av banan var det på grund av att det fanns karlar som inte klarade av att ta det faktum att jag som tjej var snabbare, säger Ellen Lohr som själv körde Keke Rosberg tryckt bort F1-världmsästaren Keke Rosberg i närkamper.

– Jo, det var mycket snack efteråt, den gode Keke klarade inte av det, minns Mercedes sportchef Norbert Haug.

– Han klarade inte av det faktum att han fått stryk av en dam.

Följ ämnen i artikeln