STCC sänker laddtryck för de tre biogasbilarna

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-09-30

”Vi har vädjat om
en omprövning”

Tommy Kristoffersson är besviken över att STCC sänker laddtrycket i Biogasteamets turbomotorer precis inför finalen på Mantorp.

Inför finalen på Mantorp ligger Biogasteamets förare Fredrik Ekblom trea. Men ett beslut av STCC:s ledning försämrar drastiskt hans chanser på att ta hem titeln.

STCC har beslutat att sänka laddtrycket i Biogasteamets turbomotorer från 2,2 till 2,1 bar. Ändringen motiverars med att teamet har för hög toppfart i sina Sciroccobilar på raksträckorna.

Årets andra sänkning

STCC har redan tidigare under säsongen sänkt Volkswagenteamets laddtryck med hänvisning till att bilarna varit för snabba rakt fram.

– Vi är oerhört förvånade och i frågasätter de följder beslutet får. Att i det här läget fråntas möjligheten att tävla på lika villkor som våra huvudkonkurrenter känns nedslående, säger teamchefen Tommy Kristofferson i ett pressmeddelande.

Minskningen innebär enligt Kristoffersson 4-5 tiondelar sämre varvtider på Mantorp, vilket naturligtvis gör det svårt för biogasbilarna att hänga med konkurrenterna.

– Vi stöder oss på dokumentation som med all tydlighet visar att toppfart per automatik inte betyder bästa totala resultat, förklarar Kristoffersson som anser att STCC inte bara kan ta hänsyn till toppfarten när man ska mäta bilarnas prestanda.

Begär omprövning

STCC hävdar å sin sida att prestanda kan justeras och man hänvisar till en paragraf i tävlingsreglementet för att motivera laddtryckssänkningen.

– Vi är inte överens och har vädjat om en omprövning av beslutet, säger Tommy Kristoffersson.

STCC hävdar att Biogasteamet den 21 september informerats om att STCC:s tekniska byrå skulle granska ärendet och att det inte är något ovanligt att justeringar kan ske.

– På samma sätt som STCC minskat effekten för de biogasdrivna bilarna har man i WTCC minskat effekten för de dieseldrivna Seat-bilarna i olika omgångar. I BTCC har man till och med under pågående tävlingshelg minskat restriktorstorlk och laddtryck för den gasdrivna Ford Focus som deltar där. Det vi har gjort är ett fullständigt normalt förfarande inom standardbilsracingen, säger Johnny Haraldsson, tekniskt ansvarig på STCC.

Följ ämnen i artikeln