Ericsson: ”Vi måste kvala betydligt bättre”

Publicerad 2018-05-11

Marcus Ericsson är tillbaka på poängplats.
Men saknar en sak.
– Vi måste kvala betydligt bättre, säger han.

Sauber har inlett säsongen bra, Marcus Ericsson tog poäng i Bahrain och Charles Leclerc var sexa i Baku senast. Teamet som kämpat för att undvika sistaplatsen i VM har plötsligt slutit an till mittfältet och är med och slåss om poäng.
Och det ska bli ännu bättre.
– Det är mycket som har hänt i teamet, vi har varit starkare, jobbat hårt och det har gett resultat. Det kommer mer och finns mer att ge, säger Marcus Ericsson.
– Vi jobbar steg för steg. Jag tror att det finns stor potential i stallet, det visade man under den tiden som det fanns ett samarbete med BMW och jag ser inte varför man inte skulle kunna ta sig till den nivån igen.

Ericsson måste förbättra kvalet

När Sauber arbetade tillsammans med BMW mellan 2006 och 2009 vann man ett lopp och tog 17 pallplatser.
– Jag tänker alltid långsiktig och jag är övertygad om att även mindre privata team kan ha framgång i Formel 1.
Men redan i år har Sauber varit framgångsrika, men det finns ett område som Ericsson måste förbättra. Det är kvalet.
– Jag har inte tagit mig till Q2 i år, även om farten i racen har varit positiv, säger Ericsson till Sportbladet.
– Men vår akilleshäl har varit de mjukare däckblandningarna. Vi måste lära oss att förstå dem för att kunna ta nästa steg. Kan vi kvala in i topp 15 så startar vi topp 15 och då är vi närmare poäng, startar du långt bak måste du ta sex åtta bilar på första varvet och det är svårt- Det är oftare problem längre bak i fältet.

Problemet med de supermujka däcken

Under fredagen inledde både Ericsson och hans kollega Charles Leclerc bra, men plats 14 respektive 12 på de första träningen, på den andra var Ericsson något snabbare på plats 15 och Leclerc 16:e man.

– Vi har fortfarande problem att hitta däckfönstret på de mjukare blandningarna. Min första run på soft var riktigt bra och jag var topp tio när jag gick in i depå och det var väldigt bra, sedan fick jag på de supermjuka däcken och jag körde på samma tid igen och det är det som är problemet, säger Marcus Ericsson.

– Kan vi ta en halv sekund där så är vi plötsligt topp tio på supersoft och hela den andra träningen och då ser det väldigt bra ut. Vi måste fortsätta att jobba med inställningarna för att lösa problemet med däcken och förstå hur vi kan hitta den där halvsekunden när vi får på de mjukaste däcken. Det kommer att vara nyckeln den här helgen och framöver.

• Är det möjligt att lösa det problemet till kvalet i morgon?

– Det är möjligt att lösa det. Vi har mycket duktigt folk i teamet och nu måste vi analysera all data och jag tror att mycket ligger i de här däcken för de är väldigt ömtåliga. Det är mycket finlir för att de ska fungera, kanske är vi lite fel i temperaturen, kanske är det hur vi kör utvarvet om det är något där vi måste ändra. De är små små detaljer som kanske gör den skillnaden.

Kvalet till Spaniens GP startar klockan 15.00 i morgon lördag.

Sportbladets F1-guide - alla datum, lopp och tider till Formel 1 2018


Se fler höjdpunkter på viafree.se och matcherna live eller 48 timmar i efterhand på viaplay.se