FORMEL SVETT

Publicerad 2011-04-07

Asfalten är 50 grader varm

Det blir svettigt i helgen för Sebastian Vettel.

F1 väntar på ett helvete.

Med en fruktansvärd värme – och risk för storm och skyfall.

– Malaysia är en riktig utmaning, säger Rubens Barrichello.

Följ ämnen
Formel 1

Den rutinerade Williamsföraren vet att det gäller att utrusta sig med en kylväst och blöta handdukar för att klara hettan på Sepang. Det kommer att vara runt 33 grader varmt i luften och luftfuktigheten kan vara upp till 90 procent.

Det betyder att värmen i cockpit ligger på närmare 40 grader och att förarna tappar ungefär tre kilo i vikt under loppet. Eftersom asfalten kan hålla en temperatur på upp till 50 grader lider även materialet av de extrema förhållandena.

”Krävande”

– Sepang är enormt krävande. Det blir ett riktigt test för kylsystemen och för däcken. Temperaturen på banan är mellan 20 och 30 grader varmare än vad det varit hittills i år, säger McLarens stallchef Martin Whitmarsh till Motorsportmagazin.

Däckleverantören Pirelli utgår från att det krävs mellan tre och fyra depåstopp per förare under de 56 varven.

– Det krävs att däcken är stabila även vid höga hastigheter, och det gör däcksituationen väldigt svår. Vi kommer att få se många depåstopp, säger Mc-Larens Jenson Button som vann i Malaysia 2009.

Regn varje dag

Den gången bröts loppet eftersom det var omöjligt att köra när regnet öste ner och förvandlade banan till en flod. Den risken finns även i år. Väderleksrapporterna talar om att det ska bli regn både under lördagen och söndagen, men temperaturen håller sig ändå över 30 grader.

– Det regnar varje dag, frågan är väl egentligen bara när och hur mycket. Det kommer att bli riktigt knepigt, säger världsmästaren Sebastian Vettel, Red Bull.

Följ ämnen i artikeln